لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

طی هفت ماه گذشته ۵۳ نفر به دلیل «سوء مصرف الکل» در ایران جان باخته‌اند


مسوول امور آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی ایران خبر داد که طی هفت ماه گذشته ۵۳ نفر به دلیل «سوء مصرف الکل» جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱ / ۳۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کامبیز سلطانی‌نژاد روز پنج شنبه ۲۷ آذر گفت: «تولید و توزیع مشروبات الکلی تقلبی در کشور، هر از گاهی با بروز مسمومیت‌هایی با متانول همراه است که این امر سبب مسمومیت، مرگ و میر و آسیب‌های دائمی در سوء مصرف کنندگان این فرآورده‌ها می‌شود».

بر اساس گزارش‌ها، به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

خبرگزاری‌های ایران اسفند ۹۲ خبر دادند که در شهر رفسنجان به دلیل مصرف مشروب الکلی دست‌ساز و تقلبی ۳۶۰ تن مسموم و هفت تن نیز جان باخته‌اند.

مسوول امور آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی همچنین تصریح کرد: «هر چند میزان مصرف مشروبات الکلی در کشور ما به علت مبانی شرعی و فرهنگی، پایین‌تر از دیگر کشور‌ها است اما این معضل به دلیل گستردگی عوارض مصرف و نیز نقش آن در وقوع حوادث و جرایم مختلف به توجه جدی نیاز دارد».

حسن تامینی لیچائی، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، مهرماه گفته بود که بر اساس آمار وزارت بهداشت در بسیاری از مناطق مصرف خوراکی الکل افزایش داشته به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر انواع مشروب الکلی ساخت داخل و قاچاق در کشور مصرف می‌شود.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، سال ۹۱ گفته بود که دست کم ۲۰۰ هزار معتاد به الکل در ایران وجود دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، چهارم شهریور خواستار برخورد سخت‌تر با قاچاق مشروبات الکلی به ایران شد و از ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در این زمینه خبر داد.

وی گفته بود: «نامه‌ای به رییس جمهور نوشتیم و موضوع را ترسیم کردیم، منتظریم دستور دهد تا دستگاهی متولی برخورد با این موضوع شود».

آقای رحمانی فضلی در عین حال گفته بود که مصرف مشروبات الکلی مانند مصرف مواد مخدر نگران‌کننده نیست اما به دلیل «فسادآور بودن» قابل پیگیری است.

نوشیدن مشروب الکی در ایران بر اساس قانون مجازات اسلامی ممنوع و حرام است و برای آن ۸۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

بر اساس این قانون پس از دوبار تعزیر به دلیل شرب خمر یا‌‌ همان مصرف مشروب الکلی، قاضی می‌تواند حتی حکم اعدام متهم را صادر کند.

XS
SM
MD
LG