لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

مرکز آمار: رشد اقتصادی ۹۳ برای پرهیز از ایجاد «تشتت» اعلام نشد


رییس مرکز آمار ایران گفته که این مرکز برای پرهیز از ایجاد «تشتت» در جامعه٬ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۳ را اعلام نکرده و رشد صنعت در شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ «منفی» بوده است.

عادل آذر روز چهارشنبه، دوم دی‌ماه، این اظهارات را در گفت‌گو با خبرگزاری تسنیم بیان کرده است.

وی افزوده که رشد بخش صنعت در شش ماه امسال منفی ۱.۲ درصد بود٬ اما به هرحال برای جمع‌بندی باید منتظر نتایج شش ماه دوم سال ماند.

آقای آذر گفته که به‌ عنوان رییس مرکز آمار باید با «شاخص‌های اقتصادی» صحبت کند و در حال حاضر تنها «عدد نرخ رشد اقتصادی شش ماه نخست سال ۹۴ را در اختیار» دارد.

رییس مرکز آمار ایران افزوده است: در حال حاضر نمی‌تواند درباره وضعیت اقتصادی کشور اظهارنظر کند و تنها می‌تواند بگوید «بیشتر موضوع رکود مربوط به صاحبان صنایع و صنعت است».

وی ادامه داده که در شش ماه نخست امسال در بخش کشاورزی شاهد «رشد خوبی در حدود شش درصد بودیم» و «رشد بخش خدمات هم مثبت بود، اما در بخش صنعت شاهد رشد منفی بودیم».

رییس مرکز آمار ایران این اظهارات را در پاسخ به پرسشی درباره نامه شهریورماه چهار وزیر کابینه به حسن روحانی مبنی بر روند تدریجی تبدیل رکود به بحران بیان کرده است.

وزیران اقتصاد، صنعت و معدن، کار و امور اجتماعی و دفاع نیمه دوم شهریور امسال در نامه‌ای مشترک به روحانی با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار داده بودند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی اتخاذ نشود، رکود حاکم بر اقتصاد تبدیل به بحران خواهد شد.

رییس مرکز آمار با اشاره به این نامه گفته که تحلیل‌های کار‌شناسان و صاحبان صنایع «در جای خود ارزشمند است، اما ملاک ما برای تحلیل وضعیت عدد‌ها هستند».

وی افزوده که «بانک مرکزی نرخ رشد اقتصاد سال ۹۳ را زود‌تر از ما تولید کرد و چون عددی که ما به دست آورده بودیم به عدد بانک مرکزی نزدیک بود، دیگر نرخ رشد اقتصادی را که به دست‌آورده بودیم اعلام نکردیم».

آذر در توجیه این اقدام گفته «واقعیت این است که برای اینکه تشتت در مردم ایجاد نکنیم» نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ را اعلام نکردیم.

با وجود ارائه «بسته ضد رکود» دولت٬ مقام‌های دولتی و کار‌شناسان اقتصادی می‌‌گویند صنایع ایران همچنان در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، مرداد پارسال اعلام کرد که ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی کشور متوقف شده یا با رکود مواجه هستند.

۱۴ آذرماه امسال هم مسعود خوانساری٬ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت در حال حاضر «بزرگ‌ترین» رکود ۳۵ سال اخیر بر اقتصاد ایران حاکم شده است.

اقتصاد ایران سال‌هاست که در وضعیت رکود قرار دارد و تلاش‌های دولت حسن روحانی در دو سال گذشته نیز آن‌طور که مقام‌های دولتی انتظار داشته‌اند٬ نتوانسته که در این وضعیت تغییرات قابل توجهی ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG