لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

مجلس ایران به افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی در سال ۹۴ رای داد


مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ بهمن دولت را موظف کرد که قیمت فرآورده‌های نفتی را در سال آینده پنج درصد افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نمایندگان مجلس ضمن تصویب بخش‌های مربوط به درآمد دولت در لایحه بودجه سال ۹۴، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را موظف کردند تا خطوط لوله انتقال نفت خام و می‌عانات گازی را نوسازی کند و توسعه دهد.

بر اساس مصوبه مجلس، این شرکت همچنین موظف به تامین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تامین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌‌های نفتی شده است.

بر اساس گزارش یاد شده، این شرکت هزینه این اقدامات را باید از افزایش پنج درصدی قیمت هر لیتر از فرآورده‌های نفتی تامین کند.

در صورت تصویب نهایی این مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان، قیمت بنزین سهمیه‌ای از لیتری ۷۰۰ تومان به ۷۳۵ تومان و قیمت بنزین آزاد از لیتری هزار تومان به هزار و ۵۰ تومان، افزایش خواهد یافت.

با احتساب افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی، قیمت گازوئیل سهمیه‌ای از لیتری ۲۵۰ تومان به ۲۶۲ تومان و قیمت گازوئیل آزاد نیز از لیتری۵۰۰ تومان به لیتری ۵۲۵ تومان افزایش خواهد یافت.

مصوبه مجلس ایران درحالی است که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، روز ۲۹ دی گفته بود که دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های سوختی در سال ۹۴ ندارد.

قانون بودجه سال ۹۳ نیز به دولت اجازه داده است که قیمت حامل‌های انرژی را به طور متوسط تا ۳۳ درصد افزایش دهد، اما تصمیم در مورد میزان افزایش و تعیین قیمت جدید هر نوع سوخت به عهده دولت گذاشته شده است.

این در حالی است که همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، نصرت الله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرایط را برای آزاد سازی قیمت بنزین مناسب توصیف کرده است.

شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی ایران، روز ۹ دی، متوسط واردات روزانه بنزین در سال جاری را پنج میلیون لیتر در روز ذکر کرده بود.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته به طوری که از ۱۰۸ دلار به حدود ۵۰ دلار و حتی گاهی کمتر از ۵۰ دلار رسیده‌ است.

مقدمات آزاد سازی قیمت بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در ایران از سال ۱۳۸۶ و با طرح سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دی‌ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد نیز به ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

پس از آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روز چهارم اردیبهشت قیمت بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد را به ۱۰۰۰ تومان افزایش داد.

XS
SM
MD
LG