لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

وزیر نیرو ایران: آب خلیج فارس را شیرین و به فلات مرکزی منتقل می‌کنیم


حمید چیت‌چیان٬ وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران، از اجرای طرحی خبر داده که در قالب آن «آب قابل شرب» از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین‌ماه سایت «نسیم‌آنلاین»٬ آن‌طور که آقای چیت‌چیان اعلام کرده٬ با اجرای کامل این طرح٬ ۴۵ میلیون نفر در ۱۷ استان فلات مرکزی ایران از این آب شرب استفاده خواهند کرد.

به گفته وی٬ بر اساس این طرح که مرحله اول آن از سوی بخش خصوصی در حال اجرا است٬ «آب در بندرعباس شیرین‌سازی و به کرمان منتقل می‌شود».

وزیر نیرو همچنین از صدور مجوزهایی برای انتقال آب به استان‌های یزد٬ اصفهان و فارس خبر داده و افزوده است که منابع مالی این طرح «از چند بانک و منابع دولتی» تامین خواهد شد.

وی در ادامه اظهاراتش به احداث «حدود ۵۰ تاسیسات آب شیرین کن در طول سواحل دریای عمان و خلیج فارس» اشاره کرده است.

هدف از احداث این تاسیسات٬ برخورداری شهرها و روستاهای این منطقه از آب شیرین اعلام شده است.

وزیر نیرو افزوده که این وزارتخانه «هنوز در ابتدای راه استفاده از آب شیرین کن‌ها» است و علاوه بر تامین آب شرب مورد نیاز ساکنان سواحل دریای عمان و خلیج فارس٬ «باید این آب شیرین را به فلات مرکزی نیز منتقل کنیم».

ايران در منطقه‌ای خشک و کم‌بارش قرار دارد و همواره با مشکل آب مواجه بوده٬ اما اين مشکل ظرف سال‌های گذشته بيشتر شده است.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو، بیش از ۵۵۰ شهر در ایران با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیاری از آنها در مرکز و جنوب کشور واقع شده‌اند.

در شرايط کنونی ۳۷ ميليون نفر از جمعيت ايران در معرض کم‌آبی قرار دارند که این رقم حدود ۵۰ درصد جمعيت کشور را تشکيل می‌دهد.

استفاده نادرست از منابع آب‌های زیرزمینی، همواره به عنوان یکی از دلایل تشدید کم‌آبی در ایران ذکر شده‌ است.

محسن رنانی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خردادماه سال ۹۴ گفته بود «باید پذیرفت که بحران آب در ایران از جنگ یمن خیلی مهم‌تر است».

این اقتصاددان پیش‌بینی کرده بود تا پنج سال دیگر «جنگ آب» در ایران آغاز می‌شود و به مسئولان توصیه کرده بود که به گفته او با «آتش آب» بازی نکنند.

XS
SM
MD
LG