لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

وزير بهداشت ايران: طرح پرونده خون‌های آلوده در آستانه سفر فابيوس، سياسی است


همزمان با تشديد موج رسانه‌ای مخالفان دولت روحانی با سفر وزير امور خارجه فرانسه به تهران، وزير بهداشت ايران طرح پرونده «صادرات خون‌های آلوده» در آستانه اين سفر را «سياسی» خواند و آن را بر خلاف «مصالح کشور و سخنان رهبری» دانست.

لوران فابيوس احتمالا روز چهارشنبه هفتم مرداد به تهران سفر خواهد کرد و اين نخستين سفر يک وزير امور خارجه فرانسه به ايران ظرف ۱۲ سال گذشته است.

با اين حال، سفر آقای فابيوس با انتقادهای شديدی از سوی مخالفان دولت حسن روحانی روبرو شده است.

برخی از رسانه‌های نزديک به طيف اصولگرا در يک هفته گذشته با طرح پرونده «صادرات خون‌های آلوده به ايران» از سوی فرانسه در ۳۰ سال پیش، اين مقام فرانسوی را که آن زمان نخست‌وزير بود متهم اصلی اين پرونده معرفی کرده و به او لقب «قاتل خندان» و «قاتل ايرانيان» داده‌اند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت ايران، روز دوشنبه پنجم مرداد به اين موج رسانه‌ای واکنش نشان داد و گفت: «بحث پرونده خون‌های آلوده موضوعی قديمی است و من فکر می‌کنم بعد از سال‌ها زنده شدن اين پرونده همزمان با سفر وزير امور خارجه فرانسه به ايران حتما سياسی است و از سر نوع‌دوستی نيست».

وی افزود: «اگر ما بيست و چند سال پيش در اين مورد ضعيف عمل کرديم و نتوانستيم غرامت بگيريم، مطرح کردن ‌آن در زمان نزديک سفر فابيوس به ايران در راستای نظرات رهبری و مصالح کشور نيست و چهره منطقی از ما به دنيا معرفی نمی‌کند».

«صادرات فرآورده‌های خونی آلوده» اشاره به موضوعی دارد که بين سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۴ رخ داد و در جريان آن انستيتو «ماريو» به کشورهايی چون ايران، آلمان غربی، ايتاليا، آرژانتين، عربستان و عراق فرآورده‌های خونی صادر کرد که بعدها مشخص شد آلوده به ويروس «اچ‌آی‌وی» و هپاتيت ب بوده‌اند.

مهمترين قربانيان اين فرآورده‌ها در ايران، بيماران هموفيلی بودند که رسيدگی به دادخواست خانواده‌های آنها از سال ۱۳۷۶ تاکنون در جريان است و در سال ۱۳۸۳ نيز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون ايران از سوی قوه قضاييه ايران مقصر شناخته شدند.

با اين حال، آن گونه که روزنامه شرق در آبان سال ۱۳۹۲ گزارش داده بود، پرونده ۶۰۰ نفر از قربانيان فرآورده های خونی آلوده متوقف مانده است.

وزير بهداشت ايران در سخنان روز دوشنبه خود به منتقدان دولت تاخته و گفته است: «شايد کسی از آلمان بخواهد به ايران سفر کند و آن وقت مطرح می‌شود که آلمان در جنگ تحميلی نقش داشته است. شايد کسی بخواهد از انگليس به ايران سفر کند و باز هم موضوع ديگری مطرح شود. بنابراين فکر می‌کنم ما آن‌گونه که در شان ملت‌مان است و منافع ملی‌مان حکم می‌کند بايد رفتار کنيم».

علاوه بر موضوع پرونده «فرآورده های خونی آلوده»، موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی نيز خشم اصولگرايان را برانگيخته است.

از جمله رضا تقوی، رييس مرکز سياستگذاری ائمه جمعه، روز دوم مرداد در سخنان پيش از خطبه‌های نماز جمعه با «صهيونيست» خواندن لوران فابيوس، گفت: «ائمه جمعه معتقدند آنهايی که در زمان تحريم بيشترين فشار را به ايران آوردند بايد در صف آخر قرار بگيرند، نه اين که برای آنان فرش قرمز پهن کنند».

با اين حال، وزير خارجه فرانسه روز ۳۰ تيرماه به يک راديوی اين کشور گفت که «موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بر گسترش روابط اقتصادی با ايران در دوران بعد از تحريم‌ها تاثير منفی نخواهد داشت».

علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه، نیز در سخنانی گفته که «امسال، سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه است».

گزارش رسانه‌ها و منابع غربی حاکی از آزاد شدن بیش از ۱۰۰ ميليارد دلار از پول‌های بلوکه شده ايران پس از اجرای توافق وين است و شرکت‌های غربی اميدوارند که بتوانند هرچه سريعتر وارد بازار ايران شوند.

قرار است يک هيات تجاری فرانسوی شامل نمايندگان حدود ۸۰ شرکت اين کشور در ماه سپتامبر به تهران سفر بکنند.

XS
SM
MD
LG