لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

نرخ برابری ريال ايران در بازار دبی اندکی افزايش يافت


پس از يک هفته نوسانات شديد ارزی که منجر به سقوط ارزش پول ملی ايران و بسته شدن بازار ارز تهران شد، روز پنجشنبه بازار ارز دبی کمی آرام شد و ريال ايران نسبت به روزهای قبل در سطح بالاتری قرار گرفت.

گزارش سام هدی، خبرنگار راديو فردا در دوبی حاکی است که بازار ارز دبی روز پنجشنبه شاهد افت قيمت درهم امارات نسبت به ريال بود. در ساعت يک بعد ازظهر اين روز، قيمت درهم امارات در صرافی های دبی بين ۸۳۰ تا ۸۵۰ تومان در نوسان بود و همه به دنبال مشتری برای فروش درهم بودند.

اين در حالی است که روز چهارشنبه درهم امارات پس از نوسانات شديد ناشی از ناآرامی در بازار تهران در سطح ۹۱۰ تومان بسته شده بود.

با نرخ فعلی برابری درهم امارات در برابر ريال ايران، قيمت دلار نيز بين سه هزار تا سه هزار و ۱۰۰ تومان است.

گزارش خبرنگار ما می افزايد: صرافی های دبی امروز همگی آمادگی داشتند تا از مشتريان خود در تهران ريال بگيرند و در مقابل درهم امارات تحويل دهند.

اما به گفته يک صراف ايرانی مقيم دبی، اگر تا ديروز اين صاحبان پول ايران بودند که به دنبال درهم می گشتند، امروز هيچ کس ريال ندارد و در عوض فروشنده درهم زياد است.

درهم امارات در روز دوشنبه در بازار امارات از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت و همين امر هيجان زيادی را در بازار دبی بوجود آورد. در ظرف هفته ای که گذشت پول ملی ايران ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و همين امر باعث شد تا تظاهرکنندگان خشمگين ايرانی در روز چهارشنبه به خيابان ها بريزند و با پليس ضد شورش درگير شوند.

يکی از صرافی های دبی علت تقويت پول ملی در روز پنجشنبه را ناشی از همين تظاهرات می داند و معتقد است که دولت محمود احمدی نژاد برای آرام کردن اوضاع قدری ارز به بازار تزريق کرده است.

نوسانات شديد بازار ارز در هفته جاری دست اندرکاران اين بازار را محتاط کرده است به طوری که روز پنجشنبه بعضی از صرافی های دبی نرخ نمی دادند و انجام معاملات ارزی را به روز شنبه آينده موکول کرده اند.

دبی دروازه آزاد کالا و نقل و انتقالات ارزی ايران در حاشيه جنوبی خليج فارس است و به خاطر حضور بيش از ۳۰۰ هزار ايرانی در آن و روابط گسترده اقتصادی با ايران همواره در چند دهه گذشته مانند يک دما سنج عمل کرده و اقتصاددانان می توانند نبض اقتصاد ايران را در اين شهر اندازه گيری کنند.

در همين حال، بانک مرکزی ايران که روزانه نرخ ارز شناور را برای مرکز مبادلات ارزی اعلام می کند روز پنجشنبه با کاهش ۲۰ تومانی نرخ دلار در برابر ريال، قيمت اين ارز خارجی را دو هزار و ۶۵۱ تومان اعلام کرد.

بانک مرکزی در چند روز گذشته نرخ برابری دلار در مرکز مبادلات ارزی را ثابت نگه داشته بود.

اين بانک نرخ يورو را سه هزار و ۴۲۷ تومان اعلام کرد که نسبت به روز چهارشنبه تقريبا ۵۰ تومان کمتر است. بانک مرکزی نرخ پوند را اعلام نکرده است.

مرکز مبادلات تجاری از روز سوم مهرماه و برای مقابله با افزايش شديد قيمت ارزهای خارجی در بازار آزاد و تامين ارز اولويت های سه تا پنج وارداتی راه اندازی شده است.
XS
SM
MD
LG