لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

ایران از پرتاب و بازیابی یک کاوشگر حامل ميمون به فضا خبر داد


نمایی از پرتاب یک موشک ماهواره‌بر توسط ایران در سال ۲۰۱۱.
نمایی از پرتاب یک موشک ماهواره‌بر توسط ایران در سال ۲۰۱۱.
سازمان فضايی ايران روز دوشنبه نهم بهمن اعلام کرد که سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع ايران موفق شده است ميمونی را در يک کپسول زيستی به ارتفاع بيش از ۱۲۰ کيلومتری فضا فرستاده و او را با موفقيت بازيابی کند.

به گزارش خبرگزاری های‌ایران، اين ميمون با کاوشگری به نام «پيشگام» به فضا فرستاده شد و پرس‌تی‌وی، شبکه انگليسی‌زبان رادیو تلویزیون دولتی ایران گفته است که اين ميمون، زنده به زمين بازگشته است.

در اين گزارش از جمله اهداف پرتاب کاوشگر یاد شده، «بومی‌سازی فناوری طراحی، ساخت و پرتاب کپسول زيستی، و بازيابی سالم محموله» عنوان شده است.

در خبرها، کاوشگر پيشگام شامل چهار بخش توصيف شده که بخش اول آن موتور، و ديگر بخش‌ها عبارت از سکوی پرتاب، ايستگاه‌های زمينی، و محموله هستند. بخش محموله خود شامل کپسول زيستی، بخش جدايش سازه و جدايش بازياب موجود زنده است.

هنوز منبع مستقلی اين خبر را تاييد نکرده است.

ايران پيش از اين در سال ۲۰۱۱ اعلام کرده‌ بود که ميمونی را به فضا می‌فرستد اما گزارش‌هايی از شکست خوردن اين طرح و سپس تعويق درازمدت برنامه آن منتشر شد.

حميد فاضلی، سرپرست سازمان فضايی ايران، اوايل اسفندماه ۸۹ از استفاده آزمايشی از ميمون‌های بی‌هوش شده در «کاوشگر ۴» خبر داده‌ بود ولی اين خبر پس از آن تاييد نشد.

وی همچنين گفته بود که مسئولان ايران پنج ميمون «رزوس» از جنوب شرق آسيا وارد کرده و آنها را همزمان تحت آموزش‌های خاصی از جمله ارتعاش، تحمل شتاب و حالت بی‌وزنی قرار داده‌اند.

پيشتر در سال ۱۳۸۸ ايران کاوشگر پنج مجهز به يک کپسول زيستی حاوی موش و مار زنده را به فضا پرتاب کرد.

پرتاب کپسول زيستی حاوی جانوران زنده قرار است در نهايت به ارسال انسان به فضا بينجامد که طبق برنامه فضايی ايران و وعده محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد.

در خبرها محل پرتاب موشک کاوشگر جديد اعلام نشده اما بنا بر برخی گزارش‌ها، ايران اين موشک‌ها را از مرکز فضايی سمنان پرتاب می‌کند. تاسيسات پرتابی ايران در نزديکی شاهرود استان سمنان جدیدترین تاسيسات ايران از اين نوع به شمار می‌رود.

ايران در نزديکی قم نيز دارای تاسيسات پرتاب موشکی جداگانه‌ای است که تنها برای پرتاب موشک‌های با کاربرد نظامی مورد استفاده قرار می‌گيرد.

قدرت‌های غربی نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه موشکی و فضايی ايران ترديد دارند و از آن‌ جمله پس از پرتاب کاوشگر پنج توسط ايران به فضا، سخنگوی دولت فرانسه گفت که دولتش از اين خبر «بسيار نگران» است.

دولت فرانسه، در سال ۱۳۸۹ گفته بود اين فناوری می‌تواند برای پرتاب موشک‌های بالستيک نيز استفاده شود و به اين خاطر، اقدام ايران می‌تواند برخلاف قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد باشد.

در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت سازمان ملل متحد، ایران از مشارکت در برنامه فناوری موشک‌های بالستيک را برای ايران منع شده است.
XS
SM
MD
LG