لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

یک منبع ایرانی: وزیران خارجه سه کشور اروپایی به مذاکرات لوزان می‌پیوندند


خبرگزاری‌ها اواخر روز پنجشنبه ۲۸ اسفند به نقل از یک منبع ایرانی اعلام کردند که قرار است سه وزیر امور خارجه اروپایی به مذاکرات هسته‌ای تهران در لوزان سوئیس بپیوندند.

خبرگزاری دولتی ایرنا و خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از این منبع که نام وی فاش نشده است گزارش داده‌اند: «فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه وارد لوزان می‌شوند و همچنین فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا صبح شنبه به لوزان خواهد آمد».

ایرنا به نقل از این منبع افزوده است: «هنوز حضور وزیران امور خارجه روسیه و چین قطعی نشده و شاید آنان در سطح معاونان وزیر خارجه به لوزان بیایند».

این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفته است: «حضور این وزیران در لوزان بیش از هر چیز برای هماهنگی بین کشورهای ۱+۵ است».

اعلام این خبر در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه گفته بود: «مذاکرات هسته‌ای بعید است با حضور وزیران امور خارجه ۱+۵ در لوزان ادامه یابد. ممکن است بیایند ولی در مرحله کنونی بعید می‌دانم نیاز باشد».

وی افزوده بود: «ما باید به راه حل برسیم، بحث توافق و تفاهم زمانی است که این راه‌حل‌ها را مکتوب کرده باشیم و برای مکتوب کردن راه‌حل بیشتر به کار‌شناسان نیاز است تا وزرا».

این گزارش‌ها در حالی مطرح شده است که یک مقام گروه ۱+۵ به خبرگزاری رویترز گفته که مسئله روز جمعه روشن‌تر خواهد شد و هنوز برنامه‌ای برای حضور وزیران خارجه وجود ندارد.

دو مقام اروپایی دیگر نیز به سوال رادیو فردا در این زمینه پاسخ ندادند.

حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی در حالی از سوی منابع ایرانی مطرح شده است، که در روزهای گذشته پیش بینی می‌شد که وزیر خارجه فرانسه به لوزان بیاید و روز سه شنبه یک مقام فرانسوی در پاسخ به سوال رادیو فردا در این زمینه، احتمال حضور لوران فابیوس را رد نکرده بود.

این در حالی است که به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان، ارزیابی‌ها از حضور وزیران خارجه شش قدرت جهانی در لوزان متفاوت است.

برخی از ناظران بر این باورند که حضور این مقام‌های ارشد دیپلماتیک می‌تواند به دستیابی به یک چارچوب توافق جامع کمک کند.

گروه دوم ناظران، حضور وزیران خارجه یاد شده را یادآور ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ می‌دانند، که حضور آنها به توافق نیانجامید. در آن زمان وزیر خارجه فرانسه، یکی از منتقدان اصلی روند دستیابی به توافق اولیه معرفی شد و مذاکره کنندگان ده روز بعد در یک دور دیگر توانستند به سند اقدام مشترک دست پیدا کنند.

مذاکرات لوزان که قرار بود تا روز جمعه ادامه داشته باشد، با انتشار این خبر، احتمالا تمدید خواهد شد. ایران و آمریکا که این مذاکرات را پیش می‌برند به دنبال کاهش اختلافات خود بر سر برنامه هسته‌ای تهران هستند تا بتوانند به چارچوبی برای دستیابی به توافق نهایی و جامع برسند.

طرفین تا اواخر ماه مارس فرصت دارند که به این چارچوب برسند و تا پایان ماه ژوئن باید جزئیات و کلیات توافق فیمابین را نهایی کنند.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، که در سوئیس به سر می‌برد گفته است که در این مذاکرات، «۹۰ درصد مسائل فنی حل شده ‌است».

XS
SM
MD
LG