لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

عرضه «بنزین ۴۰۰ تومانی» از اول بهمن ماه متوقف می‌شود


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد که عرضه بنزین به نرخ ۴۰۰ تومان از اول بهمن ماه ۹۳ متوقف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ناصر سجادی گفت: «توقف توزیع بنزین ۴٠٠ تومانی در جایگاه‌های سوخت از اول بهمن ماه و عرضه آن به نرخ ٧٠٠ تومان با هدف کاهش تعدد نرخ این فرآورده سوختی انجام می‌شود».

وی اظهار داشت: «از اول بهمن ماه امسال، به ازای هر لیتر بنزین ۴٠٠ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ٧٠٠ تومان در کارت‌های سوخت خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها شارژ خواهد شد».

آقای سجادی تاکید کرد که دارندگان وسایل نقلیه سواری و موتور سیکلت‌ها برای تبدیل یک لیتر بنزین ۴٠٠ تومانی به دو لیتر بنزین ٧٠٠ تومانی در کارت‌های سوخت خود، ملزم به حداقل یک‌بار سوختگیری در بهمن ماه هستند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روز چهارم اردیبهشت قیمت بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد را به ۱۰۰۰ تومان افزایش داد.

پیش از این تاریخ، قیمت بنزین معمولی آزاد و سهمیه‌ای به ترتیب ۷۰۰ و ۴۰۰ تومان بود.

این شرکت اعلام کرده بود که سهمیه‌های ۴۰۰ تومانی باقیمانده در کارت‌های سوخت خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت‌ها کماکان معتبر بوده و دارندگان کارت‌های سوخت می‌توانند این سهمیه‌ها را با‌‌ همان نرخ ۴۰۰ تومانی قبلی از جایگاه‌ها دریافت کنند.

خبرگزاری ایسنا روز ۱۴ دی گزارش داده بود که حجم بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر در اردیبهشت ماه امسال به حدود ۴۰۰ میلیون لیتر رسیده است.

قانون بودجه سال ۹۳ به دولت اجازه داده است که قیمت حامل‌های انرژی را به طور متوسط تا ۳۳ درصد افزایش دهد، اما تصمیم در مورد میزان افزایش و تعیین قیمت جدید هر نوع سوخت به عهده دولت گذاشته شد.

مقدمات آزاد سازی قیمت بنزین در ایران از سال ۱۳۸۶ و با طرح سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد.

بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دی‌ماه ۱۳۸۹، قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد نیز به ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG