لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

هزاران معلم در شهرهای مختلف ایران «تجمع سکوت» برگزار کردند


تجمع روز پنجشنبه معلمان در قزوین
تجمع روز پنجشنبه معلمان در قزوین

گزارش‌های منتشره حاکی است که «هزاران» معلم صبح روز پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت به دعوت کانون صنفی معلمان ایران و در اعتراض به «دستمزدهای ناعادلانه»، در شهرهای مختلف «تجمع سکوت» برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، معلمان معترض در شهرهای سنندج، همدان، بندرعباس، ایلام، زنجان، کرمانشاه، بروجرد، سبزوار، دامغان، تبریز، تهران، شیراز، اصفهان، قزوین، رشت، اراک، شهرکرد، اردبیل، بندرعباس، زاهدان، بروجرد، بوشهر، دهدشت و کوهدشت تجمع کرده‌اند.

این خبرگزاری در گزارش خود از تجمع سه هزار معلم در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران خبر داده و حضور نیروهای انتظامی در این تجمع را «پرشمار» ذکر کرده است.

تجمع سکوت معلمان در بیشتر شهر‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش برگزار شده است.

خبرگزاری ایلنا در گزارش خود همچنین خبر داده که «یک نهاد نظارتی» شماری از فعالان صنفی معلمان را «احضار» کرده‌ و «تنها به این شرط به آن‌ها اجازه داده شب به خانه بروند که تعهد دهند در تجمع سراسری امروز شرکت نمی‌کنند».

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۴ اردیبهشت گفته بود که دولت حق اعتراض را برای «تمام قشر‌ها و اصناف» به رسمیت می‌شناسد.

وی تاکید کرده بود: «نسبت به معلمین هم حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسیم ...ما می‌دانیم مشکل دارند و آن‌ها هم می‌دانند که مشکل داریم».

در پی تجمع معلمان در روزهای ۳۰ دی و اول بهمن۹۳ نیز سایت کانون صنفی معلمان از «ارعاب مدیران مدارس و احضار و تهدید برخی از معلمان از سوی حراست آموزش و پرورش» در برخی شهرستان‌ها خبر داده بود.

در همین حال علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، روز ۳۰ فروردین، برای اجرای حکم پنج سال زندانش بازداشت و به زندان اوین در تهران منتقل شد.

آقای هاشمی در سال ۸۹ به اتهام‌های امنیتی به پنج سال زندان محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در بیشتر پلاکاردهایی که معلمان در تجمعات روز پنج شنبه حمل می‌کردند، مطالباتی نظیر «بهبود وضعیت معیشتی، آزادی معلمان زندانی و استعفای وزیر آموزش و پرورش» مطرح شده است.

بر اساس این گزارش، معلمان پارچه نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها شعارهایی چون «خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون»، «فقر را شاید تحمل کنیم، ولی فرق را هرگز»، «آزادی معلمان زندانی، بداقی، باقری و هاشمی»، «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا»، «معلمان باید مدیران مدارس را انتخاب کند»، «معلم فریاد می‌زند، رسانه سانسور می‌کند» و «این تجمع کاملا صنفی و غیر سیاسی است» نوشته بود.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از معلمان ایران به دفعات تجمع‌های اعتراض برگزار کرده‌اند. از جمله شمار زیادی از معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در روز ۲۷ فروردین، دست به تجمع زده بودند.

خبرگزاری ایلنا پیش از این، اجرای طرح رتبه‌‎ بندی را از موارد مورد اعتراض معلمان ذکر کرده و نوشته بود که معترضان این طرح را باعث تعمیق بیشتر تبعیض‌های موجود می‌دانند.

با این حال محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، روز پنج شنبه اجرای طرح رتبه بندی معلمان را اقدامی «در جهت توجه به شایسته سالاری» در بین آنان دانست و خبر داد که این طرح از ابتدای مهر ماه اجرا می‌شود.

به گفته آقای نوبخت، برای اجرای این طرح هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار مازاد بر بودجه جاری وزارت آموزش و پرورش که ۲۴ هزار میلیارد تومان است، اختصاص یافته است.

وزیر آموزش و پرورش نیز در ماه‌های گذشته وعده داده که برای رفع مشکلات معیشتی معلمان تلاش خواهد کرد.

علی اصغر فانی در عین حال با اشاره به اینکه «با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، رفع مسائل معلمان نیازمند زمان است» خواستار خویشتنداری معلمان شده است.

XS
SM
MD
LG