لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

ایران در لیگ جهانی والیبال چهارم شد


تیم ملی والیبال ایران که برای نخستین بار به مرحله نیمه نهایی لیگ جهانی راه یافته بود، در دیدار رده‌بندی ۳ بر صفر مقابل ایتالیا شکست خورد و در جایگاه چهارم قرار گرفت.

این دو تیم در مرحله مقدماتی نیز همگروه بودند و چهار بار بازی کردند که هر تیم دو بار به برتری رسید. ایتالیا در نیمه نهایی به برزیل باخت و ایران هم مغلوب آمریکا شد.

ایران مقابل آتزوری با ترکیب سیدمحمد موسوی عراقی، سیعد معروف، فرهاد قائمی، عادل غلامی، مجتبی میرزاجانپور، فرهاد قائمی و فرهاد ظریف به میدان رفت. سرمربی ایتالیا هم پارودی، لانزا، ایوان زایتسف، آنزانی، سیمونه بوتی و دراگان تراویکا را با پیراهن سورمه‌ای به زمین فرستاد.

ست نخست: ۲۵- ۲۲

بازی با برتری ایتالیای میزبان آغاز شد. پارودی و زایتسف امتیاز می‌آوردند. درخشش عادل غلامی اختلاف امتیاز‌ها را کاهش داد. ایتالیا در سرویس پر اشتباه بود اما مجتبی میرزاجانپور و امیر غفور هم به سختی امتیاز می‌گرفتند.

تماشاگران ایرانی مانند دیدارهای قبلی، بازیکنان را با شور و هیجان تشویق می‌کردند. کواچ تصمیم گرفت عبادی‌پور را به میدان بفرستد تا دریافت‌های ایران تقویت شود اما او مانند بازی با روسیه ضعیف ظاهر شد. به طور کلی، شاگردان کواچ تاکتیک‌های متنوعی در حمله نداشت و مدافعان حریف، دست اسپکرهای ایران را خوانده بودند.

جانشین خولیو ولاسکو این بار موسوی را بیرون کشید و تشکری را به میدان فرستاد اما تمهیدات او مانع از شکست در ست نخست نشد.

ست دوم: ۲۵- ۱۸

ایران که نمی‌خواست مدال برنز را به حریف واگذار کند با توپ‌های بلند و آبشارهای قدرتی غفور، بازی خوبی را به نمایش گذاشت. اما پارودی و زایتسف از منطقه دو و چهار، زمین ایران را در اختیار داشتند. سعید معروف پاسور و کاپیتان تیم ملی سعی داشت سرعت بیشتری به بازی بدهد تا بلکه روند مسابقه تغییر کند.

اما زایتسف مهار ناپذیر بود و تک دفاع‌های قائمی موثر نبود. کواچ یک تعویض دیگر انجام داد و رضا قرا را راهی زمین کرد. همکاری تاثیرگذار روسینی و تراویکا در این گیم مشهود بود و ایتالیا با اختلاف هفت امتیاز برنده شد.

ست سوم: ۲۵ - ۲۲

این بار مهدی مهدوی و رضا قرا به جای معروف و غفور آمدند تا بلکه ایران بتواند یک گیم بگیرد. آرمین تشکری هم جای موسوی بازی کرد. این تغییرات مثبت بود و ایران ۸ بر ۶ وقت استراحت فنی را به سود خود تمام کرد.

فرهاد ظریف نمایش خوبی داشت و مهدوی هم توانست جایگزین خوبی برای معروف باشد که روز بدی را سپری کرده بود. زایتسف هم اغلب توسط موسوی دفاع می‌شد اما در ادامه، ایران بازی ۱۵ بر ۱۲ برده را عقب افتاد. کواچ هم وقت استراحت نگرفت.

آبشارهای قرا و عبادی‌پور به دست دفاع میانی حریف کوبیده می‌شد. سرویس موسوی به تور خورد و گیم سوم که می‌توانست نصیب ایران شود، با برتری حریف به پایان رسید. ایوان زایتسف به عنوان امتیاز آور‌ترین بازیکن دیدار معرفی شد. او ۱۴ امتیاز گرفت.

اعتراض‌ها به نحوه پوشش تلویزیونی

نحوه سانسور و پخش بازی‌های تیم ملی والیبال ایران، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی داشته. صداوسیما اصرار دارد حضور زنان ایرانی در کشورهای دیگر که به سالن مسابقه می‌آید را انکار کند. گرچه هر بار با وجود دقت نظر سرسختانه این شبکه، ناگهان و برای لحظاتی بسیار کوتاه، تصویر یکی از خانم‌ها پخش می‌شود.

ایسنا در گزارشی نوشته: «نشان دادن چندباره‌ یک تصویر در جریان بازی، بیشتر از تنبلی ناشی می‌شود تا محدودیت‌ها. در ست چهارم بازی ایران و برزیل و در آن شرایط پر هیجان، مخاطب مجبور است در اوج احساسات، شاهد تصاویر صحنه آهسته‌ای از ست‌ اول باشد که در جریان این بازی حداقل ۲۰ بار دیگر هم پخش شده‌اند.»

پیش از این رییس سازمان صداوسیما در خصوص مسابقات والیبال گفته بود اگر از لحاظ شرعی بخواهیم همه چیز رعایت شود، نباید مسابقات را نشان دهیم.

برخی اعضای صفحه فیسبوک رادیو فردا نیز ذیل خبر موفقیت‌های والیبال ایران، نارضایتی خود را از سخت‌گیری صداوسیما در سانسور تصاویر تماشاگران ابراز کرده‌اند. تصاویری که در آن، زنی مشغول تشویق تیم ایران است و مشکل صداوسیما، بی‌حجابی اوست.

هدف صداوسیما از قطعه قطعه کردن بازی‌های والیبال چیست؟ آیا «رسانه ملی» قصد دارد به میلیون‌ها بیننده خود القا کند زنان ایرانی در خارج از کشور که از آزادی حق انتخاب پوشش برخوردار هستند، همگی حجاب دارند؟

ایسنا در گزارش انتقادی خود نوشته: «شبکه‌های اجتماعی پر شده از فرکانس‌هایی که رد و بدل می‌شود برای دیدن بازی‌ها از طریق شبکه‌های خارجی.»

این خبرگزاری با اشاره به گستردگی انتقادات نوشته: به نظر می‌رسد بیشتر سهل‌انگاری عامل ایجاد مسئله بوده. اما تمام ماجرا در اظهار نظر‌ها به‌ پای معیارهای شرعی و عرفی نوشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG