لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

درگیری ارتش عراق با اسلامگرایان افراطی داعش در حومه تکریت


گزارش‌ها حاکی است که روز سه شنبه ۲۸ مرداد درگیری بین نیروهای امنیتی عراق و شبه نظامیان داعش در حومه تکریت آغاز شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام محلی و یکی از ساکنان منطقه گزارش داده است که این درگیری‌ها یک روز پس از آن آغاز شد که نیروهای عراقی و کرد با حمایت حملات هوایی آمریکا شبه نظامیان اسلامگرا را از سد استراتژیک موصل در شمال این کشور عقب راندند.

منابع محلی می‌گویند درگیری‌ها در حومه جنوب غربی شهر تکریت در ۱۳۰ کیلومتری شمال بغداد آغاز شد که در کنترل ستیزه جویان است.

هر دو منبع محلی که به دلایل امنیتی نخواستند هویت‌شان فاش شود گفتند که ارتش عراق مواضع شبه نظامیان در داخل و خارج از شهر را زیر آتش گرفته است. هنوز هیچ گزارشی از تلفات احتمالی مخابره نشده است.

افراط گرایان سنی مذهب گروه خودخوانده دولت اسلامی عراق از اوایل ماه ژوئن تکریت، موصل وهمچنین بخش‌های بزرگی از شمال و غرب این کشور را تصرف کرده‌اند.

تحرکات ستیزه جویان داعش، عراق را در بد‌ترین بحران این کشور از زمان خروج نیروهای ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ گرفتار کرده است.

این گزارش می‌گوید که ستیزه جویان افراطی با برقراری «خلافت اسلامی» در قلمرو تحت کنترل خود در عراق و کشور همسایه سوریه، تفسیر خشن خویش از قوانین اسلامی را به ساکنان منطقه تحمیل کرده‌اند.

هر چند از زمان تسلط گروه داعش بر منطقه، درگیری‌های پراکنده در اطراف تکریت و مناطق دیگر گزارش شده است، اما نیروهای دولتی عراق و شبه نظامیان قبایل سنی مذهب متحد حکومت نتوانسته‌اند ستیزه جویان را از منطقه بیرون برانند.

اوایل ماه جاری، مقبره دیکتاتور سابق عراق صدام حسین در نزدیکی تکریت در درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه‌های تندرو آسیب دید.

ژنرال قسیم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق روز سه شنبه گفت که یک فشار «آهسته و تدریجی» برای بازپس گرفتن مناطق اطراف تکریت در جریان است، تلاشی که او آن را «پس گرفتن اراضی با چنگ و دندان» تشبیه کرد.

موسوی گفت که نیروهای امنیتی بیش از ۴۰ بمب را در منطقه خنثی کرده‌اند.

او در یک برنامه زنده که از تلویزیون دولتی عراق پخش می‌شد گفت، «هنوز چالش‌ها و مشکلات بسیاری پیش روی ما وجود دارد. جنگ نیاز به زمان دارد، اما ما مصمم به نابودی (گروه) دولت اسلامی و آزادسازی همه مناطق تحت اشغال آن‌ها هستیم، حتی اگر تلفات سنگینی متحمل شویم. چرا که هیچ گزینه دیگری نداریم».

روز دوشنبه، نیروهای عراقی و کرد، سد موصل عراق را به فاصله کمتر از دو هفته از شبه نظامیان داعش بازپس گرفتند. این سد بزرگ‌ترین سد عراق است و در تامین آب و برق این کشور اهمیت حیاتی دارد.

پیروزی‌های اخیر شبه نظامیان، نیروهای آمریکایی را برای نخستین بار پس از خروج از عراق در سال ۲۰۱۱ دوباره به درگیری‌های این کشور وارد کرد.

ورود مجدد آمریکا به میدان درگیری‌های عراق واکنشی به نگرانی‌های رو به رشد بین‌المللی از نفوذ گروه‌های افراطی سنی مذهب بود. طی ده روز گذشته ارتش این کشور ده‌ها حمله هوایی علیه مواضع شبه نظامیان در عراق انجام داده است.

تنها چند ساعت پس از باز پس گیری سد موصل، باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده در سخنانی این موفقیت را «گامی بزرگ» در نبرد علیه این گروه نامید.

اوباما گفت که شکستن این سد می‌توانست عواقب فاجعه باری داشته باشد و به کارکنان سفارت ایالات متحده در بغداد آسیب برساند.

او گفت که آمریکا با سلاح و کمک‌های ضروری، نیروهای امنیتی عراق و همچنین مبارزان کرد را در نبرد با افراط‌گرایان پشتیبانی می‌کند.

سخنگوی ارتش عراق روز سه شنبه ضمن تمجید از «موفقیت و دستاورد بزرگ» نیروهای امنیتی عراق تاکید کرد که سد موصل در حال حاضر تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی است.

حیدر العبادی، نامزد پست نخست وزیری عراق نیز روز سه شنبه در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از نیروهای امنیتی عراق آنان را «قهرمانانی» نامید که با «باندهای تروریستی» در حال نبردند.

او همچنین از نیروهای امنیتی خواست تا با دقت در هدف‌گیری مانع از آسیب دیدن غیر نظامیان شوند.

XS
SM
MD
LG