لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۴

حمله به یک بازار و مدرسه در غزه دستکم ۳۲ کشته برجای گذاشت


نمایی از مدرسه تحت حفاظت سازمان ملل در اردوگاه جبالیا که هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت.
نمایی از مدرسه تحت حفاظت سازمان ملل در اردوگاه جبالیا که هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت.

حملات ارتش اسرائیل به یک مدرسه تحت حفاظت سازمان ملل و بازاری در بخش شجاعیه غزه در روز چهارشنبه، هشتم مرداد، دستکم ۳۲ کشته و بیش از ۲۵۰ زخمی بر جای گذاشت.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که در جریان حمله هوایی اسرائیل به بازاری در غزه، دستکم ۱۵ نفر کشته و ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

اشرف الغدره، سخنگوی خدمات اضطراری گفته است که اسرائیل یک بازار شلوغ را در شجاعیه هدف قرار داده است. شجاعیه بین شهر غزه و مرز اسرائیل است.

این حمله پس از آن صورت گرفت که ارتش اسرائیل گفت برقراری یک آتش بس چهار ساعته را برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه دنبال می‌کند.

اما اسرائیل گفته که این آتش بس شامل مناطقی نمی‌شود که عملیات نظامی هم اکنون در آنها جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که دود غلیظ ناشی از بمباران هوایی آسمان بازار «شجاعیه» را در برگرفته بود، واحدهای امدادی فلسطینی برای انتقال جسدهای به جای مانده و زخمی‌ها به بیمارستان‌ها به محل می‌شتافتند.

گزارشگر این خبرگزاری از کشته یا زخمی شدن شدید فردی که جلیقه ویژه خبرنگاران را بر تن داشته، خبر داده است.

ساعاتی پیش از آن، در اصابت توپ ناشی از آتشباری زمینی به دو کلاس درس در مدرسه ابتدایی دخترانه «ابوحَسین» وابسته به کمیساریای عالی پناهندگان فلسطینی «اونرا» در «جبالیه»، فاجعه پنجشنبه گذشته در مدرسه وابسته به سازمان ملل در «بیت حانون» تکرار شد.

مانند رخداد پنجشنبه گذشته، در مدرسه «جبالیه» نیز ۱۷ تن کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

تلفات از میان خانواده‌هایی به بار آمد که از محله‌های بمباران شده غزه گریخته و به موسسات زیر پوشش سازمان ملل پناه برده‌اند. اکثر ۱۲۰ هزار نفر از مردم «جبالیه» در میان جا به جاشدگان بحران جاری هستند.

خلیل الحلبی، مسئول عملیاتی «اونرا» در شمال غزه به رویترز گفت، این حمله سه هزار نفر از پناهجویان در این مدرسه را زیر آتشباری گرفت.

پیر کراهنبول، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی نیز گفته که مدرسه جبالیا محلی برای اسکان آوارگان بوده و درباره وضعیت آن، ۱۷ بار با ارتش اسرائیل تماس گرفته شد که آخرین آن چند ساعت پیش از حمله بود.

کراهنبول اظهار داشت: «من از جامعه بین المللی می‌خواهم تا برای پایان دادن به این کشتار‌ها اقدام عاجل سیاسی را در دستور کار خود قرار دهد».

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، این حمله را به شدت محکوم کرده و گفته است که مقصران آن باید حساب پس بدهند.

آقای‌ بان که در کاستاریکا به سر می‌برد اظهار داشت: «صبح امروز یک مدرسه تحت نظارت سازمان ملل که محل استقرار هزاران فلسطینی بود هدف یک حمله سزاوار سرزنش قرار گرفت».

وی گفت که این حمله «غیرقابل توجیه بوده و مقصران آن باید حساب پس داده و محاکمه شوند».

به گزارش رویترز، سازمان ملل تاکید کرد که این حمله، هفدهمین تعرض به مدارس وابسته به این سازمان در طول این بحران بوده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در حمله به مدرسه «ابوحَسین» دخیل نبوده است؛ رییس ستاد ارتش اسرائیل دوشنبه نیز گفته بود حمله به بخشی از بیمارستان «الشفاء» با اسرائیل ارتباطی ندارد.

در همین حال، مقاماتی از سازمان ملل برای سومین بار در سه هفته اخیر تایید کرده‌اند که افرادی راکت‌هایی را در مدارس وابسته به سازمان ملل متحد پنهان کرده‌اند.

سازمان ملل از این اقدام شبه نظامیان، بدون نام بردن از گروه خاصی، ابراز خشم کرد.

کریس گانتس، مسئول «اونرا»، نهاد ویژه سازمان ملل در امور کمک رسانی به فلسطینی‌ها چهارشنبه گفت یک انبار موشکی در یکی از مدارس دیگر غزه کشف شده است. وی گفت، این اقدامات، جان مردم غیر نظامی را به خطر انداخته است.

تلفات بازار «شجاعیه» و مدرسه «جبالیه» و کشته شدن پنج عضو یک خانواده دیگر در جنوب غزه، هشتم مرداد را به یکی از پرتلفات‌ترین روز‌ها در این بحران بیست و سه روزه مبدل کرد.

شمار تلفات از مرز ۱۳۲۰ نفر فرا‌تر رفته است. روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه نوشت، چهارصد هزار نفر از یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت غزه، از خانه‌های خود رفته و فاجعه‌ای در ابعاد چشمگیر رقم خورده است.

با وجود حملات سنگین هوایی ۲۳ روز اخیر جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیل به تیم‌های راکتی حماس، این سازمان و برخی دیگر از گروه‌های فلسطینی تعرض‌های راکتی خود را در روز چهارشنبه نیز دنبال کردند.

اسرائیل می‌گوید حملات راکتی این روز به کسی آسیب نرسانده و سامانه «گنبد آهنین» بخشی از راکت‌ها را در هوا ردگیری و شکار کرده است.

اسرائیل می‌گوید از ابعاد حملات راکتی فلسطینی‌ها کاسته شده است اما تهدید تونل‌ها باقیمانده است.

تلاش برای برگزاری نشست قاهره

در این میان، منابع رسانه‌ای فلسطینی می‌گویند، مصر و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان تلاش می‌کنند تا روز پنجشنبه نهم مرداد نشستی در قاهره با شرکت نمایندگان ارشد سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی به ریاست جنبش فتح، برای بررسی ابتکار عمل مصر در وادار کردن طرف بحران به رعایت آتش بس پایدار برگزار کنند.

اما محمد الضیف، فرمانده «یگان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس، سه شنبه شب در نخستین پیام ضبط شده خود از محلی نامعلوم در غزه گفته بود، تا رفع حصر کامل غزه و برخورداری مردم این باریکه از یک زندگی شرافتمندانه، آتش‌بسی در کار نخواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه در واکنش به پیام محمد الضیف به رسانه‌های اسرائیل گفت فرمانده شبه نظامیان حماس با سپر قرار دادن غیرنظامیان غزه، از مخفیگاه این پیام‌ها را می‌دهد، و وزیر دارایی اسرائیل گفت، دیر یا زود الضیف را مانند اسلاف او خواهیم کشت.

اسرائیل روزهای دوشنبه و سه شنبه به خانه شماری از سران حماس، از جمله اسماعیل هنیه، حمله سنگین هوایی کرده بود. انبار سوخت نیروگاه برق غزه نیز در حمله سنگین هوایی سه شنبه جنگنده‌های اسرائیل منهدم شد.

این‌ها در حالی است که موسی ابومرزوق، از سران حماس، روز چهارشنبه به خبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت، منتظر کمک حزب الله هستیم تا با گشودن جبهه جنگ از لبنان علیه اسرائیل، به یاری حماس بیاید.

شیمون پرز که پنج روز است دوره ریاست جمهوری او به پایان رسیده است، روز چهارشنبه به رادیو اسرائیل گفت، فکر می‌کند که این جنگ را باید به پایان برد زیرا بخش بزرگی از هدف‌هایی که از سوی دولت برای ارتش تعیین شده بود، محقق شده است.

در اسرائیل، برخی از سیاستمداران در دو روز گذشته خواهان برپایی کمیسیون تحقیق داخلی برای بررسی این پرسش شده‌اند که کادر سیاسی تا چه حد از وجود ده‌ها تونل تروریستی که شبه نظامیان حماس در نزدیکی مرزهای غزه با اسرائیل حفر کرده بودند، آگاهی داشته و چرا تنها پس از ورود نیروهای پیاده نظام اسرائیلی به غزه، از وجود این تونل‌ها سخن می‌رود.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه گفته بود: «مردم اسرائیل دیگر نمی‌توانند با وجود این تونل‌های مرگ، زندگی آرامی داشته باشند».

در صحنه بین‌الملل، اسرائیل چهارشنبه با انزوای بیشتری روبرو شد؛ دولت‌های شیلی، پرو و السالوادور در این روز سفیران خود را برای «رایزنی» به پایتخت‌های خود فراخواندند؛ برزیل نیز هفته گذشته به اقدام مشابه دست زده بود.

XS
SM
MD
LG