لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

اسرائیل به روسیه برای امضای قرارداد اس- ۳۰۰ با ایران اعتراض کرد


یووال اشتاینیتز (نفر سمت چپ)، وزیر انرژی و مسئول «پرونده ایران» در کابینه اسرائیل
یووال اشتاینیتز (نفر سمت چپ)، وزیر انرژی و مسئول «پرونده ایران» در کابینه اسرائیل

اسرائیل روز سه شنبه ۱۹ آبان به تصمیم روسیه برای امضای قرارداد فروش سامانه دفاع ضد موشکی اس- ۳۰۰ به ایران اعتراض کرد.

روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که قرارداد تحویل سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته اس-۳۰۰ را با ایران امضاء کرده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و مسئول «پرونده ایران» در کابینه اسرائیل، با نکوهش تصمیم روسیه، مدعی شد که ایران همچنان تهدیدی جدی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آلمانی «د‌پ‌آ»، اشتاینیتز در یک نشست خبری در بیت‌المقدس، ضمن آنکه سامانه اس ۳۰۰ را «یکی از بهترین در نوع خود» نامید، برخوردار شدن ایران از این سامانه را تهدیدی برای اسرائیل دانست.

کار‌شناسان نظامی همواره گفته‌اند که تحویل سامانه‌های تدافعی اس-۳۰۰ به ایران، به توان اسرائیل برای حمله هوایی احتمالی به سایت‌های اتمی ایران لطمه جدی وارد می‌کند.

اسرائیل همواره گفته است که برای مقابله با بلندپروازی هسته‌ای ایران، «گزینه نظامی» روی میز است.

تل‌آویو از آغاز معامله ایران و روسیه در مورد این سامانه‌ها با آن مخالفت می‌کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل چند سال پیش در سفری محرمانه به مسکو، از ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، خواست از این معامله با ایران دوری کند.

اما پس از کش‌وقوس‌های بسیار، و چهار ماه پس از توافق نهایی اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، سرانجام روسیه این هفته از امضای قرارداد نهایی تحویل این سامانه‌ها به ایران خبر داد.

تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های دفاع هوایی که ایران می‌خواهد از جمله آن‌ها را در اطراف تاسیسات هسته‌ایش مستقر کند، در روزی اعلام شد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیداری در کاخ سفید در باره افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برای یک دوره ده ساله دیگر گفت‌و‌گو کردند.

اسرائیل در فهرست خود خواهان دریافت اسکادرانی دیگر از جنگنده‌های اف- ۳۵ آمریکایی، هواپیماهای جنگی عمود پرواز، بمب‌های سنگین‌تر و یک سری تجهیزات پیشرفته شده که تا حال تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده است.

قرار است، هیاتی مشترک از اسرائیل و آمریکا در هفته‌های آینده حول نهایی کردن سند تفاهم افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش اسرائیل کار کنند.

اسرائیل کمک‌های نظامی بیشتر را با افزایش مخاطرات از ناحیه ایران، پس از تقویت اقتصاد و بنیه‌های مالی ایران، توجیه می‌کند.

یووال اشتاینیتز در نشست خبری روز سه شنبه خود گفت، مخالفت اسرائیل با توافق اتمی ایران «امر پنهانی» نبود ولی از اینجا به بعد همه تلاش‌ها باید حول وادار کردن ایران به اجرای تعهدات خود بر اساس این توافق باشد.

«اسرائیل به ایران اجازه گشایش جبهه جدید از سوریه را نمی‌دهد»

وزیر انرژی اسرائیل گفته است که ایران می‌خواهد جبهه جنگ دیگری علیه اسرائیل، از طریق ارتفاعات سوری جولان، ایجاد کند.

به گفته او، «بهره‌برداری ایران از وضعیت تراژیک سوریه برای تقویت جای پای خود در منطقه، به شدت آزار دهنده است».

این وزیر اسرائیلی افزوده که «کشورش در محاصره منطقه‌ای است که دستخوش تلاطم‌های شدید است و جنگ و بحران بسیاری از نقاط خاورمیانه را در برگرفته و لذا مخاطرات برای اسرائیل بیشتر از گذشته است».

اشتاینیتز مدعی شد که تقویت نفوذ ایران در منطقه «برای ناتو و اروپا نیز یک تهدید است».

نخست وزیر اسرائیل نیز در همین روز در یک سخنرانی در آمریکا گفت، اسرائیل اجازه نخواهد داد که خاک سوریه هم به عرصه تازه‌ای، از جمله از سوی ایران، برای حمله به اسرائیل، مبدل شود.

این‌ها در حالی است که ایران تاکید دارد که به سوریه در «مبارزه با ترور» کمک «مستشاری» می‌کند؛ هرچند که به تازگی شمار کشته‌های سپاه پاسداران ایران در سوریه، افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG