لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

اسرائیل از آزمایش موفقیت آمیز یک سامانه جدید موشکی خبر داد


اسرائيل روز دوشنبه، ششم آذر، اعلام کرد که سامانه دفاع ضد موشکی جديدی را با موفقيت آزمايش کرده است که می تواند پاسخی برای راکت های دوربرد و موشک های ميان برد باشد.

از سامانه ای که «چوب جادو» نامگذاری، و در جنوب اين کشور آزمايش شده است، موشک های شليک شده توانسته اند موشک های ميان بردی را که به عنوان «موشک دشمن» به کار رفت، در هوا شکار و منهدم کنند.

اسرائيل برای مقابله با موشک های دوربرد، مانند شهاب- ۳ و شهاب- ۴ ايران، از سال ها پيش سامانه دفاعی «حتص» («پيکان») را در اختيار داشت؛ سامانه ای که در روندی پيگير نيز ارتقاء يافته و وزارت دفاع آمريکا هم در تامين بودجه آن سهيم بوده است.

از تابستان سال ۲۰۰۱ نيز که نخستين راکت های تشکل های مسلح فلسطينی از غزه به سوی مناطق مسکونی جنوب اسرائيل شليک شد، اين کشور سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنين» را طراحی و راه اندازی کرد.

کارشناسان نظامی در جهان اجماع نظر دارند که سامانه «گنبد آهنين» در بحران نظامی هفته گذشته ميان اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی، موفقيت آمیز عمل کرده است و توانست بخش مهمی از هزار و پانصد راکت شليک شده از سوی حماس، جهاد اسلامی فلسطين و تشکل های ديگر فلسطينی را در هوا منهدم و شکار کند.

موفقيت اين سامانه موجب شد که در ميانه عمليات، اسرائيل سامانه پنجم آن را نيز در تل آويو به کار گيرد؛ چهار سامانه ديگر آن در جنوب اسرائيل مستقر است.

۱۵۰۰ راکت شليک شده در روزهای گذشته، تنها شش کشته در ميان اسرائيلی ها داشت. برد اکثر اين راکت ها تا ۴۰ کيلومتر بود اما راکت هايی که ايران با نام «فجر- ۵» دراختيار ستيزه جويان فلسطينی گذاشته است، دارای بردی تا ۷۵ کيلومتر است، که چند راکت از اين نوع به سوی تل آويو و چهار راکت نيز به سوی بيت المقدس، اورشليم، نشانه گيری شد.

اسرائيل از مدتی پيش خود را برای مقابله با موشک های ميان برد يا راکت های دوربردتر آماده کرده و سامانه موسوم به «شارويت هکساميم» («چوب جادو») را طراحی و ساخته بود.

در طول چند دهه تنها ۳۹ موشک ميان پايه زمين به زمين از نوع «اسکاد سی» که صدام حسين حاکم عراق در اوايل دهه نود ميلادی به سوی مرکز اسرائيل شليک کرد، تنها موشک هايی بودند که اسرائيل از ناحيه يک کشور دشمن تحمل کرد و به درخواست اکيد آمريکا در آن زمان به اين حملات، واکنشی نشان نداد.

مقامات دفاعی اسرائيل اعلام کردند که آزمايش های بيشتر سامانه «چوب جادو» در ادامه انجام خواهد شد.

کار سيستم راداری «چوب جادو» شبيه کار «گنبد آهنين» است و(Multi-Mission-Radar) ناميده می شود. مقامات اسرائيل گفتند که اين رادار در بحران اخير با غزه، توانسته بود که راکت های دوربردتری را که به سوی منطقه «گوش دان»، نواحی مرکزی اسرائيل، شليک شد، شناسايی کند.

شرکت صنايع نظامی اسرائيلی «رافائل» سامانه «چوب جادو» را که توسط کمپانی اسرائيلی ديگری طراحی شده است، خواهد ساخت و «رافائل» نيز خود مسئول آزمايش های بعدی اين سامانه خواهد بود.

مقامات دست اندرکار پروژه، موعد بهره برداری از آن را برای دو تا سه سال ديگر، ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، تعيين کرده اند. اما ممکن است که افزايش خطر از ناحيه موشک های ميان برد يا راکت های دوربردتر برای اسرائيل، راه اندازی اين سامانه را جلوتر بيندازد.

مسئولان اسرائيلی گفتند که اين سامانه برای منحرف کردن هواپيماهای بدون خلبان، «پهپاد»، نيز به کار گرفته خواهد شد.

يک روز پيش از آزمايش سامانه «چوب جادو»، حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در سخنانی، اسرائيل را تهديد کرد که در صورت حمله به حزب الله، «هزاران موشک بر تل آويو فرود خواهد آمد و از کريات شمونا (شمالی ترين نقطه مرزی اسرائيل و لبنان) تا ايلات (بندر جنوبی اسرائيل) جبهه جنگ برای حزب الله خواهد بود».

حزب الله در نبرد ۳۳ روزه شش سال پيش، بيش از چهار هزار فروند راکت به سوی شمال اسرائيل شليک کرد که نقطه ای در جنوب حيفا، دورترين جايی بود که راکت ها به آن اصابت کرد.

حسن نصرالله تاييد می کند که در شش سال اخير زرادخانه ای به مراتب پرقدرت تر از سال ۲۰۰۶ در اختيار دارد و تهديد به کاربرد آن عليه اسرائيل در نبردهای آينده گرفته تا «يک جهنم واقعی برای صهيونيست ها ايجاد کند».

برخی ارزيابی ها حاکی است که زرادخانه راکتی و موشکی حزب الله، که بنا به گفته حسن نصرالله، می تواند کوره اتمی «ديمونا» در جنوب اسرائيل را نيز نشانه بگيرد، شامل دهها هزار فروند است.

سوريه و همچنين نیروی قدس سپاه پاسداران ايران در دادن ياری های نظامی گسترده به حزب الله نقش اساسی ايفاء کرده اند.

آيت الله خامنه ای رهبر ايران چند ماه پيش گفت در هر جا که ايران بتواند به «رژيم صهيونيستی» ضربه بزند و گروه های جنگجو در برابر اسرائيل را تقويت کند، به اين کار در گذشته اقدام کرده و اين رويه را در حال و آينده نيز ادامه می دهد.
XS
SM
MD
LG