لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

دبیر شورای نگهبان: هرکسی سابقه‌ای در فتنه داشت را ردصلاحیت کردیم


آیت‌الله احمد جنتی روز سه‌شنبه برای سخنرانی انتخاباتی به ورامین رفته بود.
آیت‌الله احمد جنتی روز سه‌شنبه برای سخنرانی انتخاباتی به ورامین رفته بود.

دبیر شورای نگهبان ثبت‌نام ۱۲ هزار نفر در انتخابات مجلس را «سیاسی» خواند و اعلام کرد حتی نامزدهایی که «کمترین نقش و سهمی» در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند، رد صلاحیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جنتی روز سه‌شنبه چهارم اسفند در ورامین گفت که اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در داخل کشور «زلزله ایجاد کرد» و خسارت‌های آن از خسارت‌های جنگ هشت ساله ایران و عراق «کمتر نبود».

این نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: «عاملان فتنه هنوز پررویی می‌کنند و فتنه‌گران در کشور سمت می‌گیرند، اما این پست‌ها غصبی است و آنها حق ندارند کمترین سهمی در مدیریت کشور داشته باشند».

آقای جنتی تاکید کرد که «در بررسی صلاحیت‌ها اگر کسی سابقه‌ای در فتنه داشت، رد صلاحیت می‌کردیم».

وی در عین حال گفت که «اگر هم افراد فاقد صلاحیتی از بررسی شورای نگهبان هم گذر کردند، مردم باید با بصیرت خود به آنها رای ندهند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

ثبت‌نام بی‌سابقه بیش از ۱۲ هزار تن برای انتخابات مجلس و نیز ۸۰۰ تن برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با رد صلاحیت گسترده در هیات‌های نظارت و نهایتاً شورای نگهبان همراه شد، به گونه‌ای که در انتخابات خبرگان به طور متوسط برای هر کرسی کمتر از دو نفر رقابت می‌کنند.

در انتخابات مجلس ۴۹ درصد از ثبت‌نام کنندگان رد صلاحیت شده‌اند، که بر اساس گزارش‌ها درصد ردصلاحیت‌ها در این دوره از همه انتخابات گذشته مجلس بیشتر است.

آقای جنتی در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود گفت که «یک عده‌ای شیاطین می‌گفتند ما باید عده‌ای را وارد مجلس خبرگان کنیم که درباره رهبری فکر کنند، اما شورای نگهبان تا آنجا که می‌توانست صلاحیت آن‌ها را رد کرد».

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعدادی از نامزدهای نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، از جمله حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی، رد صلاحیت شدند.

دبیر شورای نگهبان که نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، این سخنان را در سفر به ورامین و در یک اجتماع انتخاباتی بیان کرد.

در هفته‌های گذشته کمپین‌هایی در فضای مجازی برای رای ندادن به آیت‌الله جنتی و تعداد دیگری از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان و صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به راه افتاده است.

پس از به راه افتادن این کمپین‌ها و انتشار یادداشتی در وب سایت بی‌بی سی فارسی، چندین چهره و رسانه اصولگرا صراحتا یا تلویحا و به شکل هماهنگ ابراز عقیده کرده‌اند که بریتانیا و آمریکا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به نفع اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی «دخالت» می‌کنند.

روابط عمومی بی‌بی سی روز دوشنبه در پاسخ به سئوال رادیو فردا هرگونه جانبداری پیرامون انتخابات ایران در برنامه‌های بخش فارسی‌ این رسانه را رد کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی نیز روز سه‌شنبه از «جناح‌ها و رسانه‌هایی» که این اتهام را مطرح می‌کنند خواست که تا قبل از انتخابات «توبه و از مردم عذرخواهی» کنند.

وی روز دوشنبه نیز در دیدار با نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانسته بود.

XS
SM
MD
LG