لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

احمد جنتی: گمان نمی‌کنم برای مجلس خبرگان مشکلی داشته باشیم


آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان همراه با سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی.
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان همراه با سعید جلیلی، نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی.

دبیر شورای نگهبان ایران روز چهارشنبه پنجم اسفند با تاکید بر اینکه «افراد مغرض و مفسد» و «آمریکا و انگلیس» می‌خواهند «نفوذی‌های خودشان» را به مجلس خبرگان رهبری بفرستند، اعلام کرد که این شورا در حد توان خود «جلوی نفوذی‌ها» را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جنتی در همایشی با عنوان «نه به دخالت انگلیس» گفت که «بیگانگانی مانند آمریکا و انگلیس می‌خواهند... عوامل و نفوذی‌های خودشان را به مجلس خبرگان رهبری بفرستند».

وی تاکید کرد که «افراد مغرض و مفسد و هماهنگ با سیاست‌های بیگانگان به دنبال آن هستند که عده‌ای از عناصر و عوامل خودشان را روانه مجلس خبرگان رهبری کنند».

آقای جنتی اظهار داشت: «سال‌ها برای مجلس خبرگان نقشه داشتند و من می‌دانستم که می‌خواهند برای خبرگان کارهایی بکنند و قدرت نظام را تضعیف کنند».

دبیر شورای نگهبان در عین حال گفت: «تا آنجا که ما توانستیم و نفوذی‌ها را شناسایی کردیم جلوی آنها را گرفتیم و گمان نمی‌کنم در موضوع خبرگان مشکلی داشته باشیم».

آقای جنتی روز سه‌شنبه نیز گفته بود که «یک عده‌ای شیاطین» می‌خواستند عده‌ای را وارد مجلس خبرگان رهبری کنند اما شورای نگهبان «تا آنجا که می‌توانست صلاحیت آن‌ها را رد کرد».

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعدادی از نامزدهای نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، از جمله حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی، رد صلاحیت شدند.

در مقابل در هفته‌های گذشته کمپین‌هایی در فضای مجازی برای رای ندادن به آیت‌الله جنتی و تعداد دیگری از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، احمد خاتمی، امام جمعه تهران و احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به راه افتاده است. مصباح یزدی نیز از روحانیونی است که هدف این کمپین است.

پس از به راه افتادن این کمپین‌ها و انتشار یادداشتی در وب سایت بی‌بی سی فارسی، چندین چهره و رسانه اصولگرا صراحتا یا تلویحا و به شکل هماهنگ ابراز عقیده کرده‌اند که بریتانیا و آمریکا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به نفع اصلاح‌طلبان و افراد نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی «دخالت» می‌کنند.

در همین حال، احمد علم الهدی امام جمعه مشهد روز چهارشنبه بریتانیا را متهم کرد که قصد دخالت در انتخابات پیش رو دارد و افزود: «دروازه مردم‌سالاری که در نظام باز شده، چنان وسیع است که دشمن به راحتی می‌تواند وارد شود. در نتیجه، پاسداری از آن مشکل است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در عین حال افزود: «خطر نفوذ در مجلس خبرگان به اندازه مجلس شورای اسلامی نیست اما باید از ورود کسانی که در صورت انتخاب شدن مواضعی اتخاذ می‌کنند که منجر به تضعیف رهبری شود، جلوگیری کرد».

روز چهارشنبه همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه از دولت حسن روحانی و همچنین «کسانی که به‌نوعی در مظان اتهام حمایت انگلیسی‌ها هستند» خواست که به بریتانیا «پاسخ دندان‌شکن دهند».

این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که دولت بریتانیا دست‌کم آشکارا هیچ موضعی در زمینه انتخابات مجلسین ایران و له یا علیه هیچ نامزدی نگرفته و بیانیه‌ای صادر نکرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، چندین بار «انگلیسی و نفوذی» خواندن نامزدهای انتخابات را اقدامی «جاهلانه» و «توهین» به مردم خوانده و گفته است که اتهام‌زنندگان «می‌خواهند انتقام شکست خود از مردم را با توهین به دولت و شخص رییس‌جمهوری بگیرند».

آقای هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «التماس از رسانه‌های خارج از کشور... برای انگ زدن به رقبا، دلسرد کردن و ایجاد یأس سیاسی در کشور هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت».

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در سخنانی در فرودگاه مهرآباد تهران، «انگلیسی» خواندن فهرست‌ انتخاباتی اصلاح‌طلبان را به مثابه «تحقیر» ملت ایران دانسته بود.

پیش از این نیز وزیر اطلاعات، سخنگوی دولت، معاون پارلمانی رییس جمهوری و وزیر کشور، از «انگلیسی» خوانده شدن فهرست‌های انتخاباتی انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG