لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

ژاپن خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری به ایران برای پروژه‌های مشترک می‌دهد


وزیران اقتصاد ایران و ژاپن روز جمعه ۱۶ بهمن یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند که بر اساس آن دو موسسه مالی ژاپن تسهیلات مالیِ اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک در ایران را تا سقف ۱۰ میلیارد دلار تامین خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این تسهیلات از سوی بانک همکاری بین‌المللی ژاپن (جیبیک) و موسسه بیمه سرمایه‌گذاری و صادرات این کشور (نکسی) تامین خواهد شد و این یادداشت همکاری به امضای روسای این دو نهاد مالی نیز رسیده است.

براساس این یادداشت همکاری، کارگروه تجارت و سرمایه‌گذاری بین وزارت اقتصاد ژاپن و وزارت اقتصاد ایران تشکیل خواهد شد تا پروژه‌های واجد شرایط برای بهره‌گیری از این تسهیلات مالی شناسایی شوند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آلمان، فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، گفت که ایران با اقتصادی بزرگ یک شریک تجاری مهم برای ژاپن است.

وی با اشاره به بازار ۷۸ میلیونی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز تاکید کرد که ایران پتانسیل بزرگی برای حضور شرکت‌های ژاپنی دارد.

در همین حال، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد ایران روز پنج‌شنبه در موسسه اقتصاد انرژی ژاپن گفت که تهران علاقمند است سرمایه‌گذاران ژاپنی مشارکت بیشتری در اجرای پروژه‌ها در ایران داشته باشد.

همچنین به گزارش رسانه‌های ایران، نمایندگان ۶۰ شرکت مطرح ژاپنی از جمله شرکت‌های خودروسازی، صنعت الکترونیک، نفتی و بانکی با آقای طیب‌نیا دیدار کردند.

دولت ژاپن، دوم بهمن ماه و در پی اجرایی شدن توافق اتمی ایران، تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه تهران را لغو کرد.

با برداشته شدن تحریم‌ها، بیمه‌های ژاپنی قادر خواهند بود تا دادوستدها با ایران را بیمه کرده و شرکت‌های آن کشور می‌توانند در پروژه‌های جدید نفت و گاز ایران مشارکت کنند.

در همین حال شرکت خودروسازی سوزوکی اعلام کرده که در حال سنجش شرایط بازگشت به بازار ایران است.

دو طرف پیش از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ۲۶ دی‌ماه، تمهیداتی را برای افزایش مناسبات خود پی گرفته بودند.

در تابستان گذشته، یک ماه پس از توافق اتمی در وین، یک هیات اقتصادی از ژاپن به ایران سفر کرد و وزیر خارجه آن کشور نیز اندکی بعد به تهران رفت.

در پی تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های یک طرفه آمریکا و غرب، ژاپن، از مشتریان اصلی نفت ایران، واردات انرژی از ایران را کاهش داد.

طی سال‌های گذشته قطع همکاری برخی پالایشگاه‌ها یا شرکت‌های بیمه از جمله محدودیت‌های دیگری بود که توکیو علیه تهران اعمال کرد.

پس از توافق اتمی وین، ایران با تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز یادداشت تفاهم همکاری امضا کرده است.

از جمله سفر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به ایتالیا و فرانسه در هفته گذشته به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آنها می‌توان به تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG