لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

جان کری: ایران به آمریکا خبر داده که قلب راکتور اراک خارج شده است


وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ایران به ایالات متحده خبر داده که قلب راکتور اراک را از جای خود خارج کرده است. خارج کردن قلب این راکتور در روزهای اخیر محل مناقشه میان مخالفان برجام و دولت حسن روحانی بوده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه گفته بود که کار خارج کردن قلب راکتور اراک و بتن‌ریزی آن در یکی دو روز آینده تکمیل می‌شود. ولی جان کری روز چهارشنبه ۲۳ دی در دانشگاه دفاع ملی آمریکا گفت که این کار هم اکنون انجام شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که کار بتن‌ریزی منافذ این راکتور ظرف ساعات آینده آغاز خواهد شد.

باز طراحی و خارج کردن قلب راکتور اراک و بتن‌ریزی در آن، همراه با کاهش تعداد سانتریفوژ‌ها در سایت‌های نطنز و فردو و مبادله اورانیوم غنی شده ایران با اورانیوم خام یا کیک زرد از شروط آغاز اجرای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی است.

خارج کردن قلب راکتور اراک پیش از آغاز اجرای برجام با مخالفت نمایندگان اصولگرای مجلس منتقد توافق هسته‌ای مواجه شده است.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده اصولگرای مخالف توافق هسته‌ای گفته که با وجود تکذیب خروج قلب راکتور اراک از سوی مسئولان سازمان انرژی اتمی، «با اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم برای ما قطعی شد که قلب راکتور را خارج کرده‌اند و این کار به طور کامل عملیاتی شده است و این نیز یکی دیگر از تخلفات دولت در اجرای برجام است».

جان کری در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود تاکید کرده که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به زودی و شاید ظرف روزهای آینده اجرایی خواهد شد.

پیش از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از اجرایی شدن برجام در روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده خبر داده بود.

آقای عراقچی گفته است که گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید اجرای تعهدات ایران برای اجرای برجام روز جمعه ۲۵ دی منتشر خواهد شد و شنبه یا یکشنبه نیز بیانیه مشترک ظریف و فدریکا موگرینی (مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا) صادر می‌شود.

XS
SM
MD
LG