لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

حسن خمینی از نامزدی انتخابات مجلس خبرگان «انصراف نداده است» 


حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی.
حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی.

خبرگزاری رسمی ایران به نقل از یک عضو خانواده خمینی خبر داد که حسن خمینی از نامزدی مجلس خبرگان رهبری انصراف نداده و از وی نیز برای شرکت در آزمون علمی دعوت نشده است، ولی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که اطلاعیه رسمی به منزله دعوت از همه داوطلبان بود.

قبلا شماری از سایت‌های خبری از جمله خبرگزاری تسنیم گزارش داده بودند که شورای نگهبان با فرستادن پیامک، از حسن خمینی برای شرکت در آزمون انتخابات خبرگان دعوت کرده است. اما علی خمینی روز سه‌شنبه ۱۵ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا این خبر را تکذیب کرد و گفت از سوی شورای نگهبان هیچ دعوتنامه یا پیامکی برای حسن خمینی فرستاده نشده است.

علی خمینی به ایرنا گفته است: «دعوت رسمی از سید حسن خمینی برای شرکت در آزمون علمی خبرگان به عمل نیامده است و ایشان پیامک یا دعوتنامه‌ای در این رابطه دریافت نکرده‌اند».

وی گفته که نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، «در زمان برگزاری آزمون علمی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری سر کلاس درس و مشغول تدریس بوده است».

به گفته این عضو خانواده خمینی، «حسن خمینی از نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف نداده است و هرگونه خبر دیگری بر خلاف آنچه تاکنون اعلام شده قویا تکذیب می‌شود».

آزمون علمی انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه در قم برگزار شد و به گزارش خبرگزاری ایرنا، از ۵۳۷ نفر برای این آزمون دعوت شده بود که نزدیک به ۴٠٠ نفر برای شرکت در آن در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری حضور یافته بودند. از ورود خبرنگاران و عکاسان به محل آزمون جلوگیری شد.

اظهارات علی خمینی در حالی منتشر شده است که سخنگوی شورای نگهبان گفته که «این شورا برای هیچ‌یک از داوطلبان خبرگان دعوت‌نامه ارسال نکرده و اطلاعیه رسمی فقهای شورای نگهبان به منزله دعوت رسمی از تمام داوطلبان بوده است».

افرادی چون سیدحسن خمینی، آیت‌الله امجد، مجید انصاری معاون رییس جمهوری، موسوی بجنوردی، محقق داماد، ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام عماد معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه، احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، از جمله نامزدهای سر‌شناسی بودند که در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان رهبر شرکت نکردند.
سایت خبرآنلاین

نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزوده است: «شورای نگهبان برای رعایت جانب احتیاط، علاوه بر اطلاعیه رسمی فقها، پیامکی هم به شماره‌ تلفن‌های همراهی که در پرونده‌های داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری بود، ارسال کرد، اما وصول یا عدم وصول پیامک مذکور توسط داوطلبان خبرگان رهبری، تاثیری در اصل قضیه ندارد چون داوطلبان به موجب‌‌ همان دعوتنامه کلی به آزمون فراخوانده شدند».

به گفته وی، «مباحثی که در برخی رسانه‌ها درباره ارسال یا عدم ارسال دعوتنامه به داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری مطرح شده، محمل قانونی ندارد».

این اظهارات در تضاد با سخنان روز دوشنبه سخنگوی شورای نگهبان است که به سایت خبرآنلاین گفته بود: «از حدود ۵۰۰ نفر از کاندیدا‌ها برای شرکت در آزمون دعوت شده است که ممکن است برخی از آن‌ها خودشان نخواهند در آزمون شرکت کنند».

وی افزوده بود: «نحوه دعوت باید به نحوی باشد که قابل اثبات و بررسی باشد؛ اما من اطلاع دقیقی ندارم که دعوت‌ها چگونه صورت گرفته است».

آقای ابراهیمیان در ‌‌نهایت تاکید کرده بود که «شرکت نکردن دعوت‌شدگان به آزمون خبرگان، به مثابه عدم احراز صلاحیت آنهاست».

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، ۸۰۱ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند و نامزدهایی که در آزمون علمی شرکت کرده‌اند در صورت قبولی، باید در مصاحبه شفاهی نیز حضور پیدا کنند.

شمار بالای نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با انتقاد احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روبرو شده و او روز دوشنبه در سخنانی مدعی شد که بر اساس گزارش «یکی از مراجع استعلامی» درباره ۶۳ نفر از کاندیداهای «انتخابات»، این افراد «برخی قمارباز، برخی مشروب‌خوار بوده و برخی مشکل اخلاقی داشتند».

جزئیاتی از آزمون علمی شورای نگهبان

سایت خبرآنلاین از غیبت برخی از چهره‌های خبرساز در آزمون علمی شورای نگهبان خبر داده است.

به گزارش این سایت، افرادی چون سیدحسن خمینی، آیت‌الله امجد، مجید انصاری معاون رییس جمهوری، موسوی بجنوردی، محقق داماد، ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام عماد معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه، احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی» از جمله نامزدهای سر‌شناسی بودند که در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان رهبر شرکت نکردند.

خبرآنلاین می‌گوید: «مشخص نیست که برای شرکت در این آزمون از آن‌ها دعوت شده بود یا با عدم دعوت، آن‌ها نیز مانند نمایندگان فعلی مجلس خبرگان رهبری، از شرکت در این آزمون معاف شده‌اند».

بر اساس این گزارش، روح‌الله حسینیان هم که در اینستاگرام حمید رسایی اعلام شده بود، نامزد انتخابات خبرگان شده است، امروز نامزدیش را تکذیب کرد و گفت که در آزمون شرکت نکرده است. آقا تهرانی، معلم اخلاق دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز در این آزمون شرکت نکرده است.

خبرآنلاین در عین حال می‌افزاید در میان حدود ۴۰۰ نفری که برای آزمون اجتهاد، به محل دبیرخانه خبرگان رهبری در شهر قم آمده بودند، افراد سر‌شناس چندانی دیده نمی‌شدند با این حال نامزدهایی از حزب اعتماد ملی و جبهه پایداری حضور داشتند.

در این آزمون، ۱۵ سوال تشریحی در باب فقه، اصول و اجتهاد طرح شده بود و هر کدام از این سه بخش، ۲۰ نمره داشت که مجموع آن‌ها ۶۰ می‌شد. به نوشته خبرآنلاین، کسانی در این آزمون قبول می‌شوند که در مجموع هر بخش، کمتر از نمره ۱۰ را کسب نکرده و از سوی دیگر جمع نمرات هر سه بخش خود را به عدد ۳۶ برسانند.

حدود ۳۰ نفر از اهل سنت نیز در آزمون حضور داشتند که سوالات آن‌ها با نامزدهای شیعه تفاوت داشت. این گزارش حاکی است که ۱۶ زن نیز در میان ۸۰۱ نامزد خبرگان به چشم می‌خوردند که هشت نفر آن‌ها در آزمون روز سه شنبه حاضر بودند.

خبرآنلاین افزوده است: برخی از داوطلبان با خود کتاب همراه برده بودند و تعدادی نیز با تلفن همراه در امتحان حاضر شده بودند ضمن اینکه به کسانی که پس از ساعت دو عصر همچنان در حال پاسخگویی به سوالات بودند، ناهار داده شد.

XS
SM
MD
LG