لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

۳۰ جنگجوی کرد در دو حمله انتحاری در شهر حسکه سوریه کشته شدند


دو حمله انتحاری به دو پاسگاه ایست بازرسی در شهر حسکه، واقع در شمال شرقی سوریه، جان دستکم سی جنگجوی کرد را گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، قربانیان این حملات انتحاری که روز دوشنبه چهاردهم مهرماه اتفاق افتادند، جنگجویان کرد بودند.

به گفته رامی عبدالرحمن، مدیر گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، هر دو حمله با فاصله چند دقیقه از هم در قسمت غربی شهر به وقوع پیوستند.

وی در این زمینه اظهار داشت: «دو عضو گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) اتومبیل‌های خود در نزدیکی دو پاسگاه ایست بازررسی تحت کنترل نیروهای کرد منفجر کردند».

کنترل بخشی از شهر حسکه هم اکنون در اختیار جنگجویان کرد و بخش دیگر در اختیار نیروهای حامی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، است.

حملات روز دوشنبه شهر حسکه در حالی اتفاق افتاد که گروه حکومت اسلامی همچنان سعی در تصرف شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه دارد. این گروه روز دوشنبه پرچم مشکی خود را بر فراز ساختمانی در حومه کوبانی بر افراشت.

گزارش‌های حاکی است که یک زن جنگجوی کرد نیز روز دوشنبه در یک عملیات انتحاری با یورش به نیروهای گروه حکومت اسلامی، خود را منفجر کرد و تعدادی از نیروهای این گروه را از پای در آورد.

تعداد دقیق کشته شدگان این حمله انتحاری مشخص نیست، اما جنگجویان کرد مدعی هستند که ده‌ها نفر از نیروهای حکومت اسلامی در جریان این حمله جان خود را از دست دادند.

گروه حکومت اسلامی حمله خود به شهر کوبانی را روز ۲۵ شهریور ماه آغاز کرد، تا کنترل قسمت عمده مرز سوریه با ترکیه را به دست بگیرد. در پی آغاز این حمله، دست کم ۱۸۶ هزار نفر از ساکنین شهر و مناطق اطراف، خاک سوریه را ترک و به ترکیه پناه بردند.

این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز دوشنبه اعلام کرد که این سازمان از ترکیه در برابر حملات احتمالی گروه حکومت اسلامی دفاع خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «ترکیه یکی از اعضای ماست و وظیفه ماست که از تمامیت ارضی و امنیت مرزهای ترکیه دفاع کنیم».

آقای استولتنبرگ افزود: «ما برای تقویت نیروی هوایی ترکیه موشک‌های ضد بالیستیک {پاتریوت} در اختیار این کشور گذاشته‌ایم. ترکیه باید بداند که در صورت کشیده شدن دامنه خشونت‌های سوریه به خاک این کشور، ناتو در کنار این کشور خواهد بود».

دبیر کل ناتو همچنین از تلاش‌های آمریکا، کشورهای عضو ناتو، و همپیمانان منطقه‌ای در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی قدردانی کرد.

پارلمان ترکیه هفته پیش به دولت این کشور اجازه داد تا به ائتلاف بین‌المللی ضد گروه حکومت اسلامی بپیوندد، اما آنکارا هنوز هیچ اقدام نظامی‌ انجام نداده است.

گروه حکومت اسلامی یک گروه افراط گرای سنی است که کنترل بخش‌های بزرگی از خاک عراق و سوریه را به دست گرفته است. این گروه متهم به انجام جنایات گسترده‌ای چون اعدام‌های دسته جمعی، آدم ربایی، شکنجه، تجاوز، و به بردگی کشیدن زنان در مناطق تحت کنترل خود است.

XS
SM
MD
LG