لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

لاریجانی: باید با کانادا برای رفع ابهامات در روابط دوجانبه گفت‌وگو شود


پس از استقبال وزارت خارجه جمهوری اسلامی از نتایج انتخابات کانادا، رییس مجلس ایران نیز تاکید کرد که تهران با کانادا «اختلاف زیادی» ندارد و درباره روابط دو جانبه باید «گفت‌وگو‌ها صورت گیرد تا برخی از ابهامات برطرف شود».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی روز پنج‌شنبه ۳۰ مهر در دیدار با پیو‌تر دو تکویچ رییس مرکز سیاست در دانشگاه کارلتون کانادا گفت: «ممکن است که ما در برخی مسائل با دولت کانادا اختلاف نظر داشته باشیم ولی نمی‌دانیم برای چه این برخورد‌ها را کردند».

آقای لاریجانی تاکید کرد که درباره روابط دو کشور «باید گفت‌وگو‌ها صورت گیرد تا برخی از ابهامات برطرف شود».

وی اضافه کرد: «ما با کانادا میدان اختلاف زیادی نداریم ولی یک رفتار افراطی در آن‌‌ها می‌بینیم مخصوصا بعد از موضوع هسته‌ای که علت آن را باید بدانیم».

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران روز ۲۸ مهر، نتیجه انتخابات پارلمانی کانادا را که به شکست حزب محافظه‌کار و پیروزی حزب لیبرال این کشور منجر شد «بازتاب و نتیجه اراده و خواست» مردم کانادا در دوری جستن از به گفته او «سیاست‌های افراطی» دانسته بود.

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال کانادا، تیرماه سال جاری گفته بود اگر حزب وی در انتخابات آینده فدرال کانادا پیروز شود، دولت او روابط دیپلماتیک با ایران را عادی می‌کند.

در همین حال، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه با بیان اینکه دولت محافظه کار کانادا «شایسته ملت کانادا نبود» ابراز امیدواری کرد که با «اصلاح اشتباهات گذشتهِ» دولت کانادا، روابط «کامل» دو کشور دوباره برقرار شود.

آقای بعیدی‌نژاد در مطلبی در صفحه ایسنتاگرامش تاکید کرد که دولت محافظه‌کار کانادا «بد‌ترین مواضع را در سطح بین‌المللی» علیه ایران اتخاذ می‌کرد و «حتی همگام با اسراییل» از توافق اتمی وین حمایت نکرد.

وی اضافه کرد: «گروه‌های سیاسی ایرانی و جامعه بزرگ ایرانیان در کانادا که موفق شدند در انتخابات اخیر دو نماینده هم به مجلس بفرستند تلاش زیادی برای موفقیت حزب جدید و شکست حزب هارپر به خرج دادند».

دو شهروند ایرانی – کانادایی که در انتخابات جدید به پارلمان راه یافته‌اند، ابراز امیدواری کرده‌اند که سفارت‌خانه‌های دو کشور بازگشایی شوند.

علی احساسی و مجید جوهری، این دو عضو پارلمان جدید کانادا، هر دو از حزب لیبرال هستند که از حوزه‌های ویلودیل و ریچموند هیل اونتاریو انتخاب شده‌اند.

محافظه‌کاران کانادا که در انتخابات تازه شکست خورده‌اند از سرسخت‌ترین مخالفان حکومت ایران به شمار می‌روند و دولت این کشور حتی از توافق اتمی وین نیز استقبال چندانی نکرده بود.

پیش از آن نیز وزارت امور خارجه کانادا در شهریور ۹۱ سفارت این کشور در تهران را تعطیل کرد و با توصیف کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا به عنوان «عناصر نامطلوب» به آن‌ها پنج روز فرصت داد تا کانادا را ترک کنند.

روابط ایران و کانادا پس از کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه‌نگار ایرانی – کانادایی، بسیار متشنج بوده و دولت‌های مختلف این کشور، مواضعی سرسختانه علیه جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه حقوق بشر اتخاذ کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG