لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

جواد لاریجانی گزارش دبیرکل سازمان ملل را تکرار اتهامات «منافقین» خواند


محمد جواد لاریجانی، ‌دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
محمد جواد لاریجانی، ‌دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه

در ادامه واکنش‌های مقام‌های ایران به گزارش حقوق بشری دبیرکل سازمان ملل متحد، ‌دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این گزارش را تکرار اتهامات پیشین گزارشگر ویژه حقوق بشر و افرادی خواند که او آن‌ها را «منافقین و سران غربی صهیونیستی» نامیده است.

پیش از این وزارت امورخارجه ایران، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل و تعدادی از نمایندگان مجلس به گزارش‌بان گی مون واکنش نشان داده بودند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد جواد لاریجانی، ‌دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، روز سه شنبه ۲۵ شهریور گفت: «گزارش دبیرکل سازمان ملل تکرار‌‌ همان اتهاماتی است که پیش از این از سوی گزارشگر ویژه حقوق بشر، وب سایت‌های ضد انقلاب، منافقین و برخی سران غربی صهیونیستی بیان شده است».

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی که روز ۲۱ شهریور منتشر شد، گفت که قول‌های حسن روحانی، ‌رییس جمهوری اسلامی، ‌در مورد آزادی‌های بیشتر در ایران به هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حقوق بشر و آزادی بیان منجر نشده است.

در بخشی از گزارش‌بان کی مون به بحث ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر در ایران، علی‌رغم استفاده روزافزون مسئولان از آن‌ها نیز اشاره شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اما گفت نقش دستگاهایی که او آن‌ها را «اطلاعات صهیونی - غربی» نامید در «پایش» فیسبوک برای «اهل فن کاملا روشن است».

آقای لاریجانی این سخنان را در نشست عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر بیان کرده و در این نشست علی، جنتی وزیر ارشاد ایران، نیز ضمن رد اتهامات مطرح شده در گزارش دبیرکل سازمان ملل، قوانین ایران را «مترقی» خواند.

وی در عین حال با بیان اینکه در مرحله اجرا گاهی دچار کج سلیقگی‌ها و نقص می‌شویم افزود: «توسل به قانون و دقت در اجرا و اجتناب از شتابزدگی و کج سلیقگی تا حد زیادی راه را برای هجمه‌های رسانه‌ای بیگانه می‌بندند».

دبیرکل سازمان در گزارش خود تاکید کرده بود که قوه قضائیه، روزنامه‌نگاران و دیگر کارکنان رسانه‌ها در ایران را به طور مکرر احضار و بازداشت می‌کند و نیروهای امنیتی نیز آن‌ها را مورد آزار قرار می‌دهند.

وزیر ارشاد، «کم شدن قابل توجه» توقیف مطبوعات در یکسال دولت حسن روحانی نسبت به دوره‌های مشابه را، یکی از نشانه‌ها برای «نادرستی» ادعاهای دبیرکل سازمان ملل دانست.

سازمان‌های حقوق بشری بار‌ها از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد و مقامات جمهوری اسلامی، همواره این اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اوایل فروردین امسال پس از شنیدن گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، ماموریت او را تمدید کرد.

محمد جواد لاریجانی، پیش از این آقای احمد شهید را با عباراتی مانند «احمد شریر»، «نادان» و «مغرض» مورد خطاب قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG