لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

لاریجانی: یک عده خرابکار اجازه نمی‌دهند مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد


ریيس مجلس شورای اسلامی که قرار است روز دوشنبه به چين سفر کند در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور گفته است، هميشه يک عده خرابکار هستند که اجازه نمی‌دهند مذاکرات هسته‌ای به نتيجه برسد.

علی لاريجانی در گفت‌وگو با شبکه خبری فونيکس چين بر اهميت رابطه تهران و پکن تاکيد کرده و تحرک اقتصادی آن را يکی از جنبه‌های جذاب چين خوانده است.

وی درباره گسترش روابط ايران و جهان غرب در دولت حسن روحانی و تاثير آن بر روابط تهران – پکن تاکيد کرده است که گفت‌وگو با ساير کشورها هيچگاه بر روابط ايران و چين سايه نمی‌اندازد.

به گفته آقای لاريجانی، جمهوری اسلامی ایران چالشی با چين ندارد و دو کشور در مسائل مختلف منطقه‌ای نگاه مشترکی دارند.

چين علی‌رغم تحريم‌های بين‌المللی عليه تهران همچنان بزرگترين مشتری نفت خام ايران است و صادرات آن کشور به ايران نيز در سال‌های اخير رشد چشمگيری کرده است.

سال گذشته يعقوب استيلاف، عضو هيات مديره اتاق بازرگانی ايران و چين حجم تجارت بين دو کشور را بيش از ۴۵ ميليارد دلار اعلام کرد.

به دنبال تشديد تحريم‌های بين‌المللی و تحريم‌های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران، چين بخش بزرگی از پول نفت خريداری شده از جمهوری اسلامی را با يوان، واحد پولی آن کشور می‌پردازد.

بخش خصوصی و دولتی در ايران هم از اين پول برای واردات کالاهای چينی استفاده می‌کنند.

علی لاريجانی يکی از محورهای مذاکراتش با مقامات چين را روابط اقتصادی ذکر کرده است.

«تخریب» مذاکرات هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، ریيس مجلس شورای اسلامی پيش از آغاز سفر رسمی‌اش به چين مذاکرات هسته‌ای بين ايران و گروه ۵ +۱ را هم مثبت ارزيابی کرده و گفته است رفع مسائل هسته‌ای به رويکرد بستگی دارد.

به گفته او، اگر رويکرد مثبتی در مذاکرات حاکم باشد و جديت نيز وجود داشته باشد در کمتر از يکسال می‌توان به رفع مسائل مذکور اميدوار بود.

آقای لاريجانی در عين حال بدون اشاره به شخص و يا جريان مشخصی در داخل کشور و يا کشور ديگری گفته است، هميشه يک عده خرابکار هستند که اجازه نمی‌دهند مذاکرات به نتيجه برسد، بنابراين همه چيز به رويکرد مذاکرات و جديت آن بستگی دارد و به گفته او تعاملات نيز در مسيرهای بعدی تست می‌شود.

ریيس مجلس به شبکه فونيکس چين گفته است اگر مذاکرات به نتيجه نرسد ايران رويکرد و راهی را که در پيش گرفته ادامه می‌دهد و مسير برای جمهوری اسلامی بسيار روشن است که به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

علی لاريجانی در ارزيابی خود از عملکرد دولت نيز گفته است حسن روحانی و تيم وزارت امور خارجه ديپلماسی فعالی را با کشورهای خارجی دنبال می‌کنند که يک بخش آن با کشورهای همسايه، بخش ديگر با کشورهای مهمی مانند چين و بخش ديگر نيز با کشورهای غربی است که به گفته او در سفر نيويورک محقق شد.

سفر ریيس مجلس شورای اسلامی به چين روز جمعه ۱۰ آبان به پايان می‌رسد.
XS
SM
MD
LG