لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

سقوط هواپیمای گم شده مالزیایی یک «حادثه» اعلام شد


عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای گمشده مالزیایی ادامه خواهد یافت.
عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای گمشده مالزیایی ادامه خواهد یافت.

در حالی که هنوز لاشه هواپیمای پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی بعد از ۱۰ ماه جستجو پیدا نشده است، دولت مالزی ناپدید شدن این هواپیما را «یک حادثه» اعلام کرد و گفت فرض بر این است که تمام مسافران این پرواز جان باخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعلام این خبر به طور رسمی راه را برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه باز کرده ولی از سوی دیگر خشم این خانواده‌ها را برانگیخته است.

۱۷ اسفندماه سال گذشته بود که هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی با ۲۳۹ سرنشین که از کوالامپور راهی پکن بود، ناپدید شد و تاکنون تلاش‌های بین‌المللی و خود دولت مالزی برای پیدا کردن لاشه هواپیما به نتیجه‌ نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهرالدین عبدالرحمن مدیر عامل شرکت هوانوردی غیرنظامی مالزی روز پنج شنبه ۹ بهمن ماه اعلام کرد که جستجو برای پیدا کردن بوئینگ ۷۷۷ ادامه خواهد یافت و همچنان اولویت دولت خواهد بود، موضوعی که این خبرگزاری آن را نشانه‌ای از مساعد کردن زمینه برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان این حادثه تعبیر کرده است.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود که هواپیمای یاد شده در جنوب اقیانوس هند در غرب سواحل استرالیا سقوط کرده است، اما تاکنون گزارش تایید شده‌ای از پیدا شدن قطعات هواپیما دریافت نشده است.

اظهرالدین می‌گوید که اعلام حادثه سقوط هواپیما راه را برای خانواده قربانیان جهت دریافت غرامت باز خواهد کرد و شرکت هواپیمایی مالزی آماده رسیدگی به روند پرداخت غرامت است.

به گفته وی، «بعد از ۳۲۷ روز تلاش و تقلا برای یافتن رد پایی از هواپیما و با وجود همه اطلاعات ممکن، هنوز هم پیدا کردن منطقه سقوط غیرمحتمل است، به همین خاطر ما با تاسف عمیق و دلی اندوهگین اعلام می‌کنیم که سقوط هواپیما یک حادثه بوده است».

وزیر راه و ترابری مالزی نیز گفته است که دولت‌های مالزی، چین و استرالیا توافق کرده‌اند که این خبر را اعلام کنند تا خانواده قربانیان (برای دریافت غرامت) پا پیش گذارند.

با این حال در چین، که قسمت اعظمی از سرنشینان هواپیما شهروند این کشور بودند، خانواده قربانیان با این اظهارات مخالفت کرده و موضع رسمی اعلام شده را رد کرده‌اند.

یک شهروند چینی که پسرش از سرنشینان هواپیما بوده به آسوشیتدپرس گفته است که دولت مالزی در حال پنهان کردن واقعیت است و ما نتیجه اعلام شده را قبول نداریم، چرا که هیچ مدرکی در میان نیست. چندین نفر از اعضای قربانیان این حادثه نیز سخنان مشابهی ایراد کرده‌اند.

با اینحال اظهرالدین با اشاره به قوانین بین‌المللی گفته است که لفظ «حادثه» برای هواپیمای ناپدید شده می‌تواند اطلاق شود و ما به رغم تلاش‌های زیاد هیچ رد پایی از این هواپیما پیدا نکردیم.

به گفته وی، قرار است جزئیات جستجوی بوئینگ ۷۷۷ در ۱۶ اسفند به صورت رسمی منتشر شود. با این حال وی گفت که ما هنوز هم در جستجوی لاشه هواپیما هستیم.

سال گذشته میلادی سالی پرحادثه برای خطوط هوایی مالزی بود. حادثه دوم مربوط به شرکت ایرآسیای مالزی بود که با ۲۹۸ سرنشین حین گذشتن از شرق اوکراین هدف یک موشک قرار گرفت و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

XS
SM
MD
LG