لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

مایکل مان: تمایل داریم هر چه زود‌تر با ایران به توافق برسیم


معاونان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه بیستم شهریور راهی شهر وین شدند تا دیداری یک روزه با همتایان خود از سه کشور اروپایی (‌بریتانیا، ‌فرانسه و آلمان) برای ادامه مذاکرات هسته‌ای داشته باشند.

این دیدار یک روزه شامگاه پنجشنبه در وین خاتمه یافت، و پس از آن عباس عراقچی یکی از مذاکره کنندگان ایرانی، در جمع خبرنگاران اگر چه دیدار یک روزه‌اش را مفید خواند و گفت که همچنان به دستیابی به نتیجه خوش بین است اما تاکید کرد که همچنان اختلافات بزرگی وجود دارد و «مسیری سختی» در پیش روست.

بسیاری از تحلیلگران، اختلافاتی که آقای عراقچی به آن اشاره کرده است را شامل دامنه غنی‌سازی و تعداد سانتریفوژ‌ها از یک سو و نحوه رفع تحریم‌های بین المللی از سوی دیگر در صورت دستیابی به توافق، ارزیابی کرده‌اند.

در گفت‌وگو با مایکل مان سخنگوی کا‌ترین اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه پنج به علاوه یک با ایران، از او درباره نشست روز پنجشنبه پرسیدم.

نمایندگان ایران روز پنجشنبه در وین با همتایان خود در سه کشور اروپایی دیدار کردند. لطفا بیشتر درباره این دیدار بگویید که محور آن چه بود؟

مایکل مان: این بخشی از یک روند معمول است. ما دیدارهای ماراتنی را در ماه ژوئیه داشتیم که سند اقدام مشترک را تمدید کردیم. و مثل همیشه از آن زمان، در قالب‌های متفاوتی دیدارهایی انجام شد. کا‌ترین اشتون و محمد جواد ظریف هدایت‌کنندگان این مذاکرات، روز اول سپتامبر با هم دیدار کردند و درباره دیدار رسمی‌ای که قرار است در روزهای آینده در نیویورک برگزار شود، گفت‌وگو کردند.

در عین حال انجام دیدارهای دو جانبه و چندجانبه هم اتفاقی معمول است. هفته گذشته ایران و آمریکا دیدار داشتند و امروز هم سه کشور اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه با ایرانی‌ها دیدار کردند. و همه این دیدار‌ها برای بررسی کار تا این لحظه و نگاه به پیش، برای دور آتی است.

این آخرین دیدار طرفین پیش از مذاکرات اصلی در نیویورک بود؟

تا آنجا که من خبر دارم بله همین‌طور است. ممکن است در این مدت دیدارهای فنی‌ انجام شود که تا این لحظه من اطلاع ندارم.

آقای مان، چرا این همه تاکید روی دیدار نیویورک است و با اهمیت قلمداد می‌شود؟

خب این خوب است که پس از وقفه‌ای کوتاه، از زمان تمدید توافق، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند. این مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام می‌شود و واضح است که به این دلیل، همه در نیویورک هستند و فرصت خوبی برای ادامه مذاکرات است.

در حالی که ما آگاهیم به اینکه فاصله زیادی بین نقطه نظر‌ات وجود دارد و کار زیادی باید انجام شود، ما از سوی شش کشور، مصمم به دستیابی به توافق هستیم، و مدت زیادی است که برای آن تلاش می‌کنیم. خانم اشتون خیلی مصمم به این کار است و اظهار نظرهایی که از سوی ایرانی‌ها می‌بینیم هم نشان می‌دهد که آن‌ها نیز مصمم به دستیابی به توافق هستند. باید امیدوار باشیم که بتوانیم کار را به پیش ببریم.

آیا ۵+۱ فکر می‌کند در نیویورک به توافق دست می‌یابد یا اینکه گفت‌وگو‌ها تا مهلت مقرر در ماه نوامبر ادامه می‌یابد؟

پیش‌بینی این موضوع برای من غیرممکن است. ما همیشه گفتیم که تمایل داریم هر چه زود‌تر به توافق برسیم، اما مهم‌ترین موضوع کیفیت توافق است. این توافق باید توافقی قوی باشد که به همه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران بپردازد. در نتیجه باید منتظر شد و دید که در نیویورک چه پیش می‌آید.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG