لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

ارنست مونیز: آمریکا توانایی نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را دارد


ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا
ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا

وزیر انرژی ایالات متحده روز دوشنبه ۹ شهریور گفت آمریکا توان کار‌شناسی گسترده‌ای در اختیار دارد که به آن کمک می‌کند تا پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافق وین را راستی‌آزمایی کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارنست مونیز که در دانشگاه کلرادو سخنرانی می‌کرد گفت که بار اصلی توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی روی دانش فنی وزارت انرژی آمریکا استوار است.

وی اظهار داشت: «حجم و گستره توان کار‌شناسی هسته‌ای ما بی‌بدیل است و در زمینه ارزیابی جنبه‌های هسته‌ای توافق ایران ایجاد اطمینان می‌کند».

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان- اعضای گروه ۱+۵- روز ۲۳ تیرماه امسال با ایران بر سر کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش در ازای رفع تحریم‌های بین المللی به توافق دست یافتند.

این توافق هم اکنون در کنگره آمریکا در دست بررسی است و اعضای مجلس نمایندگان و سنای این کشور تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارند تا به آن رای مثبت یا منفی دهند. جمهوریخواهان به اتفاق آراء این توافق را رد کرده‌اند ولی ۳۱ سناتور دمکرات آمریکایی گفته‌اند که از آن حمایت خواهند کرد.

رییس جمهوری آمریکا تهدید کرده که در صورت رد توافق در کنگره، آن را وتو خواهد کرد. باراک اوباما برای پابرجا ماندن این وتو، نیاز به رای ۳۴ سناتور دارد.

ارنست مونیز در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه‌اش از توافق با ایران دفاع کرد و گفت که آمریکا ابزارهای لازم علمی برای ردیابی فریبکاری ایران در اختیار دارد.

او اشاره کرد که وزارت انرژی آمریکا برای ایجاد اطمینان از زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده بدون انجام انفجارهای آزمایشی، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و فناوری آزمایشگاهی خود را توسعه داده است و این توانایی‌ها به طراحی ساختار توافق ایران و نظارت بر آن کمک کرده است.

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشته است که اداره امنیت ملی هسته‌ای وزارت انرژی مسوول اطمینان سازی و امنیت زرادخانه اتمی آمریکا و همچنین تقویت عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است.

آقای مونیز در ادامه سخنانش تصریح کرد: «علم هر آنچه را که ایالات متحده برای مقابله با اشاعه سلاح هسته‌ای و تروریسم اتمی بدان نیاز دارد را پشتیبانی می‌کند».

وی به موفقیت‌های پیشین آمریکا اشاره کرد که بر اساس آن، این کشور به روسیه کمک کرد تا ۵۰۰ تن اورانیوم با غنای بالا را برای راکتورهای ایالات متحده به سوخت تبدیل کند.

XS
SM
MD
LG