لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

اوباما رهبران کشورهای عربی خلیج فارس را به واشینگتن دعوت کرد


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، رهبران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس را برای گفت‌وگو در مورد توافق هسته‌ای با ایران و جنگ در یمن، عراق و سوریه به واشینگتن دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، کاخ سفید روز جمعه ۲۸ فروردین اعلام کرد که این دیدار روز ۱۳ مه در کاخ سفید آغاز خواهد شد و روز بعد در کمپ دیوید، استراحتگاه ریاست جمهوری، ادامه می‌یابد.

کاخ سفید این ملاقات را فرصتی برای گفت‌وگو در مورد گسترش روابط و همکاری‌های امنیتی بین آمریکا با دولت‌های عربی حوزه خلیج فارس توصیف کرده است.

برگزاری این ملاقات مهم اوایل ماه آوریل توسط باراک اوباما اعلام شد که پس از توافق هسته‌ای اخیر با حکومت ایران سعی دارد درباره امنیت کشورهای عربی منطقه به آنها تضمین دهد.

حکومت عربستان سعودی نگران است که پس از لغو تحریم‌های بین المللی که به شدت اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشته‌اند، حکومت ایران که رقیب اصلی ریاض در منطقه محسوب می‌شود فعالیت برای تولید سلاح هسته‌ای را ادامه دهد.

ادامه جنگ در یمن تنش جدیدی به روابط ایران و عربستان افزوده است. ائتلاف کشورهای عربی منطقه به رهبری عربستان سعودی از چند هفته پیش حملات هوایی علیه شورشیان حوثی در یمن را آغاز کرده و حکومت ایران را به حمایت از این گروه شیعه متهم می‌کند.

خبرگزاری‌ها می‌افزایند که دولت آمریکا تلاش کرده است توافق هسته‌ای اخیر با ایران را به عنوان یک توافق ضروری برای کاهش تنش در منطقه بحرانی خاورمیانه توجیه کند.

در گذشته حکومت عربستان سعودی پنهانی تهدید کرده بود که در صورت لزوم و برای مقابله با ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای خواهد رفت.

ملاقات روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه مه فرصتی خواهد بود تا دولت آمریکا در مورد شرایط جدید در منطقه خاورمیانه با رهبران عربستان سعودی، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و بحرین که اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند، گفت‌وگو کند.

صاحبنظران می‌گویند محور اصلی این مذاکرات نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران و عملیات نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس در خاک یمن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG