لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

هشدار مقام‌های دولت اوباما به کنگره درباره تحریم‌ جدید علیه ایران


مقام‌های دولت باراک اوباما روز چهارشنبه پنجم خرداد به قانونگذاران آمریکایی گفتند که با تحریم‌های جدید علیه ایران که برجام را به مخاطره اندازد مخالفت خواهند کرد. این هشدار می‌تواند بار دیگر دولت و کنگره آمریکا را رودروی هم قرار دهد.

آدام زوبین معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت: «اگر لایحه (تحریم‌های ایران)، تعهداتی را که ما در چارچوب توافق متقبل شده‌ایم زیر سوال ببرد، این مشکل‌ساز خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا در حال تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران هستند. آنها جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر متهم کرده و می‌گویند که ایران تعهدات بین‌المللی‌اش را با انجام آزمایش موشک‌های بالستیک زیر پا گذاشته است.

الیوت انجل، از اعضای برجسته دمکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و مخالف توافق هسته‌ای تیرماه پارسال با ایران گفته است: «اگر احساس کنیم که ایران توافقنامه‌ها را زیر پا می‌گذارد، فکر نمی‌کنم تقصیری متوجه کنگره باشد که تحریم‌های جدیدی وضع کند».

اکثر اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان و شماری از دمکرات‌ها با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که راه را برای حل‌وفصل ابهام‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها باز کرد مخالفند. با این حال، آنها نتوانستند آراء کافی برای رد این توافق به گونه‌ای که وتوی رییس جمهوری آمریکا را هم رد کنند در اختیار داشته باشند.

آدام زوبین و استفن مول، هماهنگ کننده آمریکا برای امور برجام، روز چهارشنبه گفتند که توافق با ایران کاملا اجرا شده است.

آقای مول اظهار داشت: «معتقدیم که ما و متحدان‌مان در منطقه به شکل بارزی امنیت بیشتری داریم».

اعضای کنگره آمریکا اخیرا دولت باراک اوباما را متهم کرده بودند که تحریم‌ها را به گونه‌ای کاهش داده است که ممکن است امکان دسترسی مستقیم یا غیرمستقیم ایران به بازارهای مالی را فراهم کند یا به ایران اجازه دهد که از دلار برای مبادلات مالی خود استفاده کند.

آقای زوبین بار دیگر اطمینان داد که دولت آمریکا چنین برنامه‌ای ندارد. «ایران به نظام مالی ما دسترسی نخواهد داشت».

به رغم کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، تهران بارها شکایت کرده است که بواسطه نگرانی شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ از تجارت با ایران، هنوز نتوانسته است به اندازه کافی از امتیازات توافق هسته‌ای بهره ببرد.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به دلیل برنامه‌های نظامی، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر هدف تحریم‌های ایالات متحده و اروپا قرار دارد. شرکت‌های بین‌المللی نگران هستند که به دلیل نامشخص بودن مرزهای تحریم، هدف مجازات مالی آمریکا قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG