لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

«دختر مهاجم» فلسطینی با تیراندازی نظامیان اسرائیل کشته شد


با ادامه بحران امنیتی در اسرائیل، روز دوشنبه ۱۸ آبان یک دختر دیگر فلسطینی که برای حمله با چاقو به اسرائیلی‌ها نزدیک شده بود، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

این حمله ساعت هفت بامداد در یک گذرگاه بازرسی در کرانه باختری که خودرو‌ها و افراد فلسطینی قبل از ورود به اسرائیل بازرسی می‌شوند، رخ داد. کسی از اسرائیلی‌ها زخمی نشده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که در کیف این دختر ۲۳ ساله به نام «رشاء عویسی»، از اهالی شهر قلقیلیه در کرانه باختری، «وصیت» برای کشته شدن در راه وطن» به دست آمده است.

«وصیت» این دختر، نامه کوتاه او خطاب به مادرش است که نوشته «با هوشیاری کامل راه خود را انتخاب کرده» و از خانواده و نامزد خود برای پایان دادن به زندگی‌اش از این راه، عذرخواهی کرده است.

روز یکشنبه نیز در حملات فلسطینی‌ها با چاقو و نیز با زیرگرفتن اتومبیل، هفت اسرائیلی زخمی و دو مهاجم فلسطینی کشته شدند.

روز یکشنبه ابتدا یک مرد جوان ۲۲ ساله فلسطینی با اتومبیلی که آن را با سرعت زیاد می‌راند، خودرو را به اسرائیلی‌های ایستاده در یک ایستگاه اتوبوس کوبید و پنج نفر را زخمی کرد؛ حال یک مجروح بسیار وخیم اعلام شده است؛ یک زن ۲۶ ساله حامله نیز در میان زخمی هاست.

همچنین در این روز یک مرد ۴۸ ساله اسرائیلی هنگام خرید از یک مغازه فلسطینی در جاده «نبی الیاس» در کرانه باختری توسط دو جوان فلسطینی که با چاقو به او نزدیک شدند، از ناحیه شکم شدیدا زخمی شد؛ مهاجمان گریختند.

روز یکشنبه نیز فیلم‌های محل نگهبانی در یکی از ورودی‌های شهرک یهودی نشین «بیتار عیلیت» در حادثه روز یکشنبه، دختر ۲۲ ساله محجبه فلسطینی را نشان می‌داد که پس از نشان دادن کارت هویت به نگهبان، چاقویی را از کیفی که زیپ آن از قبل باز بود، بیرون کشید و به نگهبان حمله کرد؛ این دختر کشته شد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند، یک سرباز ۱۹ ساله اسرائیلی نیز که چهارشنبه گذشته در حمله با اتومبیل یک فلسطینی زیرگرفته شد، روز یکشنبه فوت شد.

با احتساب حمله بامداد دوشنبه، شمار دختران فلسطینی چاقو بدستی که به اسرائیلی‌ها در بحران اخیر حمله کرده و کشته شده‌اند، به چهار تن افزایش یافت.

یک زن فلسطینی ساکن شرق بیت المقدس نیز که بمبی را در اتومبیل حمل می‌کرد، ماه گذشته در جاده‌ای به سوی بیت المقدس بازداشت شد.

اما اسرائیل هفته گذشته دختر چاقو بدست دیگری را آزاد کرد؛ دادستانی اسرائیل گفت علیه او کیفرخواستی ارائه نمی‌شود زیرا هدف واقعی «اسراء عابد زیدانه» خودکشی بوده ولی با در دست گرفتن چاقو در ملاء عام می‌خواسته با گلوله نظامیان اسرائیلی کشته و به «قهرمان» مبدل شود.

در بحران اخیر نزدیک به شصت مورد حمله با چاقو و چند حمله از طریق زیرگرفتن رهگذران و منتظران در ایستگاه‌های اتوبوس با اتومبیل رخ داده است؛ چند مورد از حملات مسلحانه نیز در این هفت هفته رخ داده است.

با وجودی که چاقو در دو سال اخیر سلاحی بوده که گروه «خلافت اسلامی» یا داعش در مناطق تحت تسلط خود در عراق و سوریه از آن استفاده می‌کند، اما فلسطینی‌ها نیز پس از دو انتفاضه مسلحانه، در حملات اخیر چاقو را وسیله حمله به رهگذران اسرائیلی قرار داده و آن را «انتفاضه سکاکین» («خیزش چاقو») نامیده‌اند.

این در حالی است که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته که انتفاضه مسلحانه مورد نیاز فلسطینیان نیست بلکه آن‌ها باید نسبت به «مقاومت مردمی مسالمت جویانه» هوشیار باشند.

آقای عباس این سخنان را روز یکشنبه در قاهره و پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر بیان کرد، و افزود، «ما ارتش نداریم و نباید به کارهایی که به نابودی ملت فلسطین منجر می‌شود، دست بزنیم».

همزمان، نبیل شعث، مقام ارشد تشکیلات خودگردان گفته است، فلسطینی‌ها از دیدار روز دوشنبه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل «هیچ انتظاری» ندارند.

آقای شعث گفت، فلسطینی‌ها محتاج «حسن نیت» اسرائیلی نیستند؛ بلکه «اشغالگری باید خاتمه یابد».

اشاره آقای شعث به گزارش روز یکشنبه روزنامه هاآرتص است که نوشته بود، نتانیاهو در دیدار با اوباما در کاخ سفید پیشنهادهایی را بر اساس «حسن نیت» به فلسطینی‌ها ارائه خواهد کرد.

در این میان، رسانه‌های اسرائیلی روز دوشنبه گزارش داده‌اند که همزمان با سفر نتانیاهو به واشینگتن، کمیسیون خانه سازی‌های اسرائیلی به ساخت ۲۲۰۰ واحد مسکونی دیگر در اراضی اشغالی «چراغ سبز» نشان داده است.

دولت آمریکا از ساخت و سازهای اسرائیلی در شرق بیت المقدس و کرانه باختری ناخشنود است و آن را مانعی بر سر راه ازسرگیری گفت‌و‌گوهای اسرائیلی – فلسطینی می‌داند.

XS
SM
MD
LG