لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

نماینده مجلس: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران از پارازیت‌ها استفاده نمی‌شود


یک نماینده مجلس ایران با تاکید بر اینکه «در هیچ جای دنیا» به اندازه ایران از پارازیت‌ها استفاده نمی‌شود گفت که «هیچ یک از ارگان‌های منتشر کننده پارازیت» توضیح قانع‌کننده‌ای برای مجلس «نداشته‌اند».

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز چهارشنبه سوم دی به وب سایت خبری «آفتاب» گفت: «فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا به اندازه ایران از پارازیت‌ها استفاده شود».

وی افزود: «مجلس تا به حال جلسه‌هایی با همه ارگان‌های منتشر‌کننده پارازیت داشته و از همه آن‌ها توضیح خواسته است اما هیچ کدام از این ارگان‌ها توضیح قانع‌کننده‌ای برای مجلس نداشته‌اند».

تاکنون گزارشی رسمی درباره نهادهای منتشر کننده پارازیت در ایران منتشر نشده است اما برخی سازمان‌های حقوق بشری و مخالفان نظام جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به دخالت در ارسال پارازیت متهم کرده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ۲۷ تیرماه با اشاره به مواردی از «نقض حقوق بشر» توسط صدا و سیما نظیر «ارسال پارازیت، پخش اعترافات اجباری و سانسور مستمر» خواستار تمدید تحریم‌های این سازمان توسط آمریکا شده بود.

به گفته این سازمان حقوق بشری، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مستقیما به ماهواره‌هایی که در حال پخش برنامه هستند پارازیت نمی‌فرستد، اما «از طریق تشدید ارسال پارازیت به گیرنده‌های محلی امواج ماهواره‌ای»، که عموما دیش‌های ماهواره‌ای روی سقف خانه‌ها هستند این توقف را جبران کرده است.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز ۲۸ آذر تاکید کرده بود که «حوزه پخش پارازیت‌... منشاء دولتی ندارد».

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، نیز ۹ آذر گفته بود که «برخی از بخش‌های پخش پارازیت‌ها تحت نظارت ما (دولت) نیست».

آقای فتاحی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «هیچ‌کس با این فرض که پارازیت‌ها برای مردم مضر هستند، مسئولیت پیگیری عدم انتشار آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد».

نماینده ارومیه در مجلس گفت: «ارسال پارازیت‌ها همچنان ادامه دارد و هیچ مرکز پژوهشی هم در کشور وجود ندارد که بر روی آن کار کند تا مشخص شود که آیا واقعا مضراتی که از آن یاد می‌شود، وجود دارد یا خیر».

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۰ مهر، با تایید «سرطان‌زا» بودن امواج پارازیت، از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده بود تا از «روش‌های دیگری» برای مقابله با به گفته این سازمان «تهاجم فرهنگی» استفاده شود.

مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، نیز در آبان ماه از طرح شکایتی درباره آسیب‌زا بودن پارازیت‌ها خبر داده و گفته بود که دادسرای تهران دستور رسیدگی به شکایتش را صادر کرده‌ است.

درباره تاثیرات جانبی پارازیت‌ها، تاکنون گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ایران منتشر شده‌ است.

پس از توفان خردادماه در تهران که خسارات زیادی بر جای گذاشت، سازمان هوا‌شناسی ایران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دلیل پارازیت‌ها نتوانسته بود این توفان را پیش‌بینی کند.

مسئولین سازمان هوا‌شناسی در ماه‌های گذشته نیز چندین بار تاکید کرده‌اند که «پارازیت‌ها» همچنان مانع تشخیص دقیق در سازمان هوا‌شناسی است.

یک ماه پیش حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به وزیران ارتباطات، بهداشت و رفاه اجتماعی و روسای دو سازمان محیط زیست و انرژی اتمی دستور بررسی وضعیت پارازیت‌های ارسالی را داد.

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برخی شبکه‌ها توسط مردم از سال ۸۰ توسط جمهوری اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

سازمان بین‌المللی مخابرات، وابسته به سازمان ملل متحد، در کنفرانس اخیر خود در شهر بوسان کره جنوبی با صدور قطعنامه هشدارآمیزی از دولت‌های عضو خود خواست تا محدودیت‌های فنی و استانداردهایی را که برای انتشار امواج الکترومغناطیسی از نظر سلامتی مردم تصویب شده رعایت کنند.

XS
SM
MD
LG