لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

صلیب سرخ بین‌المللی ۱.۷ ميليارد دلار بودجه درخواست کرد


صليب سرخ بین‌المللی روز پنجشنبه ششم آذر اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ برای فعاليت‌های انساندوستانه و امدادرسانی در جهان به ۱.۶۸ ميليارد دلار بودجه نياز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دليل افزايش بودجه مورد نياز کميته بين‌المللی صليب سرخ افزايش کمک‌های ضروری در مناطق بحران و درگيری نظامی مانند سوريه، عراق و اوکراين است.

پيتر مائرر، رييس کميته بين‌المللی صليب سرخ، گفت: «اين بودجه بی‌سابقه برای تامين نيازها و انطباق اقدامات و کمک‌های ما با نيازهای تازه در مناطق درگير بحران و کشمکش نظامی است».

اين کميته هشدار داد که با وجود بيشتر شدن حجم بودجه مورد نياز، صليب سرخ بين‌المللی و ساير سازمان‌های امداد رسانی با «شکاف رو به افزايش نيازهای عظيم انساندوستانه و پاسخ مناسب به آن» روبرو هستند.

کميته بين‌المللی صليب سرخ با اشاره به بحران در سوريه، غزه، عراق، سودان جنوبی، اوکراين و دیگر نقاط دنيا گفت: «حالا بيش از هر زمان ديگر ميليون‌ها نفر نيازمند محافظت و کمک هستند».

خبرگزاری فرانسه در ادامه می‌نويسد که در سال آينده نيز سوريه بزرگترين سهميه از بودجه کمک‌های انساندوستانه صليب سرخ را به خود اختصاص می‌دهد. اين سازمان بيش از ۱۷۰ ميليون دلار (۱۶۴ ميليون فرانک سوئيس) معادل ۱۰درصد بودجه سالانه خود را صرف نيازهای کشور جنگزده سوريه می‌کند.

عمليات امداد در سودان جنوبی با رقم ۱۳۱.۲ ميليون فرانک سوئيس، دومين کشور در اختصاص بودجه سالانه صليب سرخ و افغانستان با ۸۰.۱ ميليون فرانک سوئيس در رتبه سوم قرار دارد.

پيتر مائرر افزود: «در اين کشوها و در جاهای ديگر دنيا شاهد شکل ديگری از بحران هستيم که اغلب با ابعاد منطقه‌ای ظاهر می‌شود. دسترسی به تعداد بيشتری از نيازمندان و تمرکز اين افراد در شرايطی که به دليل ملاحظات امنيتی فعاليت ما را محدود می‌کند بزرگترين چالش ما است».

کميته صليب سرخ همچنين بر نيازمندی‌های غرب آفريقا تاکيد کرد، منطقه‌ای که با مشکلات ناشی از درگيری نظامی دست به گريبان است و اکنون با شيوع ويروس ابولا با بيش از ۵۷۰۰ قربانی بيش از گذشته ويران شده است.

اين سازمان بين‌المللی با اظهار تاسف گفته است، علاوه بر بحران‌هايی که به خاطر پوشش خبری توجه افکار عمومی را به خود جلب می‌کنند، بسياری از دیگر کانون‌های بحران‌ فراموش شده یا ناديده گرفته می‌شوند.

صلیب سرخ بین‌المللی همچنین تاکيد کرده که «شدت خشونت و جنايات عليه غيرنظاميان در مناطقی مانند جمهوری دمکراتيک کنگو نه تنها تغييری نکرده بلکه وضعيت زندگی مردم به دليل چند دهه درگيری و بحران وخيم‌تر شده است».

اين سومين سالی است که بودجه اين سازمان به نسبت سال‌های گذشته افزايش بی‌سابقه‌ای داشته است. بودجه سال ۲۰۱۵ صليب سرخ از رقمی که قبلا پيش‌بينی شده بود ۲۵ درصد بيشتر است. اين بودجه با ۲۵ درصد افزايش به نسبت سال ۲۰۱۴ بزرگترين بودجه صليب سرخ تا کنون محسوب می‌شود.

صليب سرخ بين‌المللی گفت سال ۲۰۱۴ سال ويژه‌ای برای اين سازمان بوده است. در اين سال سه نفر از امدادگران اين نهاد در جمهوری آفريقای مرکزی، ليبی و اوکراين کشته شدند.

سه نفر از امدادگران سازمان که بيش از يک سال پيش در سوريه ربوده شده‌اند همچنان در اسارت هستند. علاوه بر اين ۴۰ نفر از داوطلبان هلال احمر نيز از شروع درگيری‌ها در سوريه در مارس ۲۰۱۱ کشته شده‌اند.

رييس کميته صليب سرخ بین‌المللی به خبرنگاران گفت: «اکنون و مانند هميشه صليب سرخ تلاش می‌کند وظيفه حساس فراهم کردن و رساندن امداد به نيازمندان را همراه با مسئوليت محافظت از امدادگران و قرار ندادن آنها در معرض خطرهای بالقوه انجام دهد».

XS
SM
MD
LG