لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۱

روحانی: وضعیت ایران از نظر اجتماعی و قضایی مناسب‌تر شده است


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، جمعه شب چهارم مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک، وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرد و گفت که وضعیت جامعه ایران امروز از نظر اجتماعی، حقوقی و قضایی مناسب‌تر شده است.

آقای روحانی این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگاری بیان کرد که از وی درباره وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران بر اساس گزارش احمد شهید، نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، پرسید.

رییس جمهوری ایران گفت: «شما اگر از مردم ایران سوال کنید و سری به جامعه ایران بزنید می‌بینید که بعد از انتخابات سال گذشته، که انتخاباتی پرشور بود، در جامعه ما امروز آرامش و وحدت بیشتری احساس می‌شود».

وی افزود: «مسئله حقوق بشر هر کشوری مربوط به آن کشور و در چارچوب فرهنگی آن کشور باید مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان رییس جمهوری و مجری قانون اساسی، پس از انتخابات ریاست جمهوری وضع را در ایران از نظر مسائل اجتماعی، حقوقی و قضایی بسیار مناسب‌تر می بینم و آن گزارش نمی‌تواند بیانگر واقعیت ایران باشد».

درخواست لغو تحریم‌های بین‌المللی

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار لغو همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد و گفت: «وقتی درباره تحریم بحث می‌کنیم مقصود همه تحریم‌هایی است که از نظر ما غیرقانونی هستند چه تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و چه سازمان ملل. همه اینها باید در توافق نهایی حل و مرتفع شوند».

وی درباره فضای مذاکرات هسته‌ای گفت: «فضا این چنین است که همه مایلند این توافق به دست بیاید و طرفین معضلاتی که پیش رو دارند حل شود. ایران تعدیل‌های ممکن در چارچوب منافع ملی خودش انجام داده و طرف مقابل باید در زمینه خواسته هایی که امروز مطرح می‌کند تجدید نظر نماید».

رییس جمهوری ایران درباره اختلافات داخلی بویژه از سوی نمایندگان مجلس درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت: «طبیعی است که درباره یک مسئله مهمی مثل هسته‌ای نظرات یکسان نباشد. اما بر یک نکته تاکید می‌کنم و آن این است که، مذاکرات با پشتوانه قاطبه مردم انجام می‌شود و همه مسوولان عالی نظام از جمله رهبری با این مذاکره موافق هستند و تنها راه هم مذاکره است».

همکاری ایران و آمریکا و تماس تلفنی اوباما

خبرنگار سی‌ان‌ان از آقای روحانی درباره نحوه همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با گروه های تروریستی پرسید و اینکه اگر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در این سفر به شما تلفن نکند آیا سرخورده می‌شوید؟

وی در پاسخ گفت: «ما باید به دنبال اهداف بلندمدت باشیم و تلفن و امثال این، مهم نیست. باید ببینیم چگونه به سوی آینده حرکت کنیم که به نفع دو ملت ایران و آمریکا باشد».

رییس جمهوری ایران افزود: «درباره داعش هم ما به وظیفه خود عمل کردیم و باز هم به حمایت خود از مردم و دولت عراق ادامه می‌دهیم، یا هر دولت دیگری که گرفتار باشد و از ما درخواست کمک کند. ما حتی قبل از یازدهم سپتامبر در افغانستان این کار را کردیم».

وی اظهار داشت: «اگر کمک‌های ایران نبود شاید امروز بغداد هم در اختیار تروریست‌ها بود. مبارزه ایران با تروریسم همه جانبه است. ما از جزئیات ائتلاف علیه تروریسم بی‌خبر هستیم و در مورد سوریه نیز در تردید هستیم که هدف از بمباران‌ها چیست».

آقای روحانی بار دیگر با پرسشی درباره تماس تلفنی باراک اوباما روبرو شد و خطاب به خبرنگار تلویزیون «ان‌اچ‌کی» ژاپن گفت: «مگر دو رییس جمهوری باید همیشه تلفنی با هم حرف بزنند. بنا نیست هر سفری که به نیویورک می‌آییم با تلفن تمام شود. این جزو برنامه ما نیست. نه برای تماس تلفنی و نه ملاقات، برنامه ریزی نشده است».

وی درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت: «پیشرفت‌های کمی حاصل شده و اگر قرار است در مدت کوتاه باقیمانده به توافقی برسیم باید گام‌های بلندتری برداریم. قرار است ما شفافیت بیشتر قانونی را در برنامه خود قرار دهیم و آنها هم باید همه تحریم‌ها را بردارند».

رییس جمهوری ایران بار دیگر ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «ایران مورد اعتماد همه مردم جهان است چون مردمی صلح دوست دارد و ایران در ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری تجاوز نکرده است».

آقای روحانی در خصوص کاهش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران که خواسته کشورهای غربی است، اظهار داشت: «در توافق ژنو، آمده که غنی‌سازی ایران در حد نیاز باید انجام شود و ایران در این چارچوب زیر نظر آژانس، غنی‌سازی را انجام می‌دهد. ایران در این زمینه تعدیل‌های لازم را انجام داده و اکنون توپ در زمین طرف مقابل است».

خبرنگار ایرنا در این نشست خبری، بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران را با ایرانیانی که به گفته وی در آمریکا زندانی هستند، مقایسه کرد و از رییس جمهوری ایران برای پیگیری وضعیت این افراد در آمریکا پرسید.

آقای روحانی در پاسخ گفت که «همه دولت‌ها به دنبال پیگیری سرنوشت اتباع‌شان هستند. تا اینجای مسئله طبیعی است ولی نباید بیش از حد مسئله را بزرگ کنیم. باید این دوره بازجویی تمام شود و پرونده به دادگاه برود در صورتی که دادستانی او را مجرم بداند. ممکن هم هست اتهامی متوجه او نشود. وقتی به دادگاه رفت به طور طبیعی، روند باید حقوقی و عادلانه باشد».

وی افزود: «همه کسانی که بازداشت می‌شوند باید از حق دسترسی به وکیل برخوردار باشند. ما نسبت به سرنوشت همه کسانی که در آمریکا زندانی شده‌اند حساس هستیم و باید زمینه آزادی زندانیانی را که می‌توان آزاد کرد فراهم کنیم. با مقام‌های آمریکایی در تماس هستیم و امیدواریم که این تماس‌ها منجر به آزادی همه زندانیان شود».

XS
SM
MD
LG