لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

احتمال کاهش یا حذف تعرفه گمرکی محصولات کشاورزی ایران از سوی روسیه


وزیر توسعه اقتصادی روسیه روز چهارشنبه ۲۴ آذر پس از دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت روسیه ممکن است تعرفه وارداتی برای محصولات کشاورزی ایران را کاهش داده یا به طور کلی حذف کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، ملاقات بین الکسی اولیوکاوف وزیر توسعه اقتصادی روسیه با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در حاشیه دهمین اجلاس وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در شهر نایروبی انجام شد.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: «ما اقدامات خوبی برای توسعه تجارت با ایران پیشنهاد داده‌ایم که معنای آن کاهش تعرفه‌ها در مورد برخی از کالا‌ها و حذف کامل آن در برخی دیگر از موارد به خصوص محصولات کشاورزی مثل میوه و سبزیجات است».

او افزود: «شرکت‌های ایرانی زیادی مایل به گسترش تجارت با روسیه هستند. این همکاری و امتیازات گمرکی می‌تواند بسیاری از محصولات کشاورزی، طیور، ماهی و فراورده‌های لبنیاتی را شامل شود».

وزیر توسعه اقتصادی روسیه تاکید کرد: «البته این موضوع در ‌‌نهایت جزو اختیارات کمیسیون اقتصادی اروپا- آسیا است ولی ما در حال بررسی آن هستیم».

او افزود که روسیه می‌تواند برای محصولات ایرانی تعرفه‌های گمرکی پایین‌تری تنظیم کرده و حتی در مواردی این تعرفه‌ها را حذف کند.

او اضافه کرد که دو طرف در مورد تعیین ضوابط ترجیحی برای واردات از ایران در حال گفت‌وگو هستند.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: «هفته آینده ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه به تهران سفر خواهد کرد و دو کشور توافق مربوط به توسعه سرمایه گذاری بین دو طرف را که هفته گذشته توسط دولت روسیه تصویب شده امضا خواهند کرد. این گام مهمی است چون میزان سرمایه گذاری بین دو کشور را به نسبت گذشته افزایش خواهد داد».

او افزود که علاوه بر این‌ها در حال حاضر یک گروه ویژه در حال بررسی احتمال تشکیل یک منطقه تجاری آزاد و مشترک با ایران است.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: «برای اظهار نظر در مورد شرایط آن هنوز بسیار زود است. در حال حاضر گفت‌وگوهای ما روی تعیین ضوابط و تعرفه‌های ترجیحی برای واردات از ایران تمرکز دارد، به این معنا که ایجاد منطقه تجاری آزاد می‌تواند هدف نهایی این مذاکرات باشد».

به گفته آقای الیوکاوف، طرح موسوم به «معامله گندم در برابر نفت» در این ملاقات مطرح نشده است.

XS
SM
MD
LG