لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

روسیه از معاوضه اورانیوم غنی شده ایران در ماه جاری خبر داد


ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس
ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید مسکو انتظار دارد توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی از ژانویه -ماه آینده- اجرایی شود و معاوضه اورانیوم غنی شده ایران با نوع غیرغنی شده آن از سوی روسیه تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.

بر اساس توافق وین که ۲۳ تیرماه امسال منعقد شد، ایران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند که معاوضه اورانیوم غنی شده آن با نوع اورانیوم غیرغنی شده از جمله این تعهدات است.

ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در آژانس، روز دوشنبه ۱۶ آذر به خبرنگاران در وین گفت که این معاوضه تا پیش از پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

تهران رسماً اعلام کرده است که انجام تعهداتش منوط به گزارش مثبت روز ۱۵ دسامبر آژانس و بسته شدن پرونده گذشته هسته‌ایش موسوم به «پی‌ام‌دی» است که آژانس می‌گوید مشکوک به تحقیقات نظامی است.

به گزارش رویترز، نماینده روسیه در آژانس پس از دیدار با همتایان خود از آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان، اتحادیه اروپا و ایران اظهار داشت: «امیدواریم که تا پیش از پایان روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام میان تمام اعضا توزیع شود».

آقای ورونکوف تأکید کرد پنج عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان که اعضای گروه پنج به علاوه یک را تشکیل می‌دهند، از قطعنامه شورای حکام حمایت خواهند کرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، نماینده روسیه تصریح کرد که قطعنامه یاد شده به تصویب اعضای شورای حکام خواهد رسید چرا که هیچ نشانه‌ای از مخالفت با آن وجود ندارد.

وی افزود: همه خواهان آن هستند که روز اجرای توافق وین هرچه زود‌تر فرا برسد. تقریبا هیچ اختلافی بر سر این مسئله وجود ندارد، همه چیز سرجای خود است و پیش نویس این قطعنامه تنها باید صیقل بخورد.

از نماینده روسیه در مورد رضایت ایران از پیش‌نویس قطعنامه پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: ایران به نظر از آن راضی خواهد بود.

گزارش آژانس درباره گذشته برنامه هسته‌ای ایران که هفته گذشته منتشر شد، قویاً اشاره کرده که تهران تا پیش از سال ۲۰۰۳ تحقیقات نظامی- هسته‌ای داشته است.

رویترز می‌نویسد که با این حال، دیپلمات‌های غربی نگران این موضوع نیستند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، از این بخش از گزارش آژانس انتقاد کرده و گفته که ایران آن را قبول ندارد و رد می‌کند، «ولی ارزیابی نهایی آن روشن است».

وی که برای شرکت در نشست مشترک ایران و پنج به علاوه یک در وین به سر می‌برد یکشنبه شب به خبرگزاری ایرنا گفت: «در این باره در قطعنامه شورای حکام تصمیم‌گیری خواهد شد‌، که پرونده بسته شود یا نه. به هر حال جای آن در گزارش نیست، در قطعنامه شورای حکام است».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز دوشنبه بخش‌هایی از گزارش یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، را «غیرقابل قبول» خواند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی گفت: «اگرچه این گزارش در پاره‌ای موارد ناقص، غیر قابل قبول و مردود است لیکن بندهایی از آن ضمن تأیید عدم انحراف در برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی به صورت صریح نشان‌دهنده باطل بودن ادعا‌ها و اتهاماتی است که طی ۱۱ سال گذشته از سوی برخی کشور‌ها در این زمینه مطرح می‌گردید».

XS
SM
MD
LG