لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

روسیه ممکن است «سیستم دفاع ضدهوایی اس-۳۰۰» به سوریه بفروشد


نمایی از سیستم دفاع ضدهوایی اس-۳۰۰ روسیه
نمایی از سیستم دفاع ضدهوایی اس-۳۰۰ روسیه
بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی اسرائيل و روزنامه‌های آمريکايی، روسيه امکان تحويل سامانه دفاع ضد هوايی پيشرفته اس-۳۰۰ به حکومت سوريه را در آينده‌ای بسيار نزديک بررسی می‌کند.

به گزارش روزنامه‌های «نيويورک تايمز» و «وال استريت جورنال»، تحويل اين سيستم‌ها به ارتش بشار اسد، دفاع ضد هوايی سوريه را بسيار تقويت خواهد کرد.

کارشناسان نظامی می‌گويند پدافند ضد هوايی سوريه بسيار ضعيف بوده و اگر به سامانه‌های جديد روسی مجهز شود، می‌تواند مانع مهمی برای مقابله با حملاتی مشابه تهاجم روزهای گذشته جنگنده‌های اسرائيلی به سوريه ايجاد کند.

مقام‌های آمريکايی به نيويورک تايمز و وال استريت جورنال گفته‌اند: دولت باراک اوباما اطلاعات ارائه شده توسط اسرائيل در مورد قصد روسيه برای تحويل سيستم‌های اس-۳۰۰ به سوريه را بررسی می‌کند.

گزارش‌های اطلاعاتی اسرائيل مدعی است که زمان تحويل چهار سامانه اس-۳۰۰ به سوريه، شامل شش سکوی موشک انداز و ۱۴۴ موشک با برد دويست کيلومتر، «بسيار نزديک» است.

نهادهای اطلاعاتی اسرائيل گفته‌اند که محموله نخست در اين معامله ممکن است در سه ماه آينده به سوريه تحويل گردد و بقيه معامله تا آخر سال ميلادی جاری تکميل شود.

رسانه‌های آمريکايی می‌گويند سوريه پيشاپيش قسط‌های پرداختی برای اين معامله به مبلغ کلی ۹۰۰ ميليون دلار را از طريق بانک روسی تجارت خارجی روسيه، بانک «وب»، به اين کشور پرداخته است.

برخی از منابع اطلاعاتی اسرائيلی پيشتر ادعا کرده بودند که نظر به وضع وخيم اقتصادی سوريه به خاطر جنگ داخلی دو سال و نيم گذشته، پول معامله سامانه‌های اس- ۳۰۰ را ايران پرداخته است.

سوريه از سال‌ها پيش خواهان خريد اين سامانه‌ها از روسيه بود و جرج بوش رييس جمهوری وقت آمريکا و نيز کشورهای غربی ديگری از سران روسيه خواستند اين معامله را عملی نکند.

اسرائيل در سال‌های اخير با موفقيت مانع از فروش سامانه‌های مشابه از سوی روسيه به ايران شد و نتانياهو خود در زمان رياست جمهوری دميتری مدودف همراه با مئير داگان رييس وقت موساد به مسکو محرمانه سفر کرد؛ سفری که بعداً افشا و تاييد شد.

به گزارش رسانه‌های آمريکايی، منافع واشينگتن و غرب نيز در حال حاضر، مخالفت با فروش سامانه‌های اس-۳۰۰ روسی به سوريه است.

در کنگره آمريکا فشار بر دولت اوباما برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوريه افزايش يافته و شماری از سناتورهای آمريکايی در حالی از «ترديد» باراک اوباما در ارتباط با سوريه انتقاد می‌کنند،که «قاطعيت» اسرائيل در حملات روزهای اخيراين کشور عليه سوريه را تحسين کرده‌اند.

نخست وزير اسرائيل که کشورش در روزهای گذشته دو بار حملات سنگين هوايی عليه اهداف نظامی در سوريه انجام داده است، روز نوزدهم ارديبهشت در پکن تاييد کرد که در روزهای گذشته با رهبران آمريکا و روسيه تماس تلفنی گرفته و با آنها سخن گفته است.

بنيامين نتانياهو در حالی که خود در سفر رسمی به چين است، گفت: در تماس‌های تلفنی جداگانه با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا و ولاديمير پوتين، رییس جمهوری روسیه درباره اوضاع سوريه با آنها گفت و گو کرده است.

نتانياهو گفت که ابتدا با پوتين و سران چين و شب گذشته نيز با باراک اوباما گفت و گو داشته است.

به گفته نخست وزير اسرائيل، اين مکالمات «بخشی از تماس‌های عادی» او با سران جهانی در باره وضعيت منطقه است.

اين نخستين گفت وگوی رهبران اسرائيل و آمريکا پس از حملات هوايی يک هفته اخير اسرائيل به اهداف نظامی در سوريه و نخستين تماس آنها پس از سفر دو ماه پيش باراک اوباما به اسرائيل است.

کاخ سفيد اعلام کرد که همکاری نزديک ميان آمريکا و اسرائيل با هدف ايجاد ثبات در خاورميانه در اين گفت و گوی تلفنی مطرح شده و دو رهبر اتفاق نظر داشته‌اند که تماس‌ها درباره طيف وسيعی از امور امنيتی را ادامه دهند.

باراک اوباما پس از حمله پنجشنبه گذشته به سوريه، از اسرائيل حمايت کرد و گفت اسرائيل «حق» دارد از خود در برابر مخاطرات و در برابر حزب الله که «يک سازمان تروريستی است»، دفاع کند.

اسرائيل هر چند مستقيماً از مسئوليت خود در حملات روزهای گذشته به سوريه سخن نگفته است اما مقامات اين کشور می‌گويند انتقال جنگ افزار شيميايی و يا هر نوع سلاح ديگری که «موجب برهم خوردن توازن کنونی قوا» شود، را تحمل نخواهند کرد.

تلاش اسرائيل برای جلوگيری از تحويل اس-۳۰۰ روسیه به سوريه در حالی است که آمريکا و روسيه در سفر روزهای گذشته جان کری وزيرخارجه آمريکا به مسکو به توافق سياسی در قبال سوريه دست يافتند و آقای پوتين برای نخستين بار گفت بودن اسد در قدرت، هدف روسيه نيست بلکه سرنوشت سوريه و ملت آن مهم است.

کاخ سفيد نيز روز چهارشنبه تکرار کرد که بشار اسد نمی‌تواند در آينده سوريه نقشی داشته باشد.

رسانه‌های آمريکايی نوشته‌اند اما اگر روسيه بخواهد در شرايط فعلی معامله سامانه‌های اس-۳۰۰ به سوريه را عملی کند، نه تنها نشان جدی شکسته شدن چارچوب‌های مناسبات آمريکا و روسيه در ارتباط با سوريه است بلکه می‌تواند مفاهيمی فراتر از بحران سوريه هم داشته باشد.
XS
SM
MD
LG