لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

شش نهاد حقوق بشری: سازمان ملل کمک‌ به ایران برای مبارزه با مواد مخدر را قطع کند


شش گروه مدافع حقوق بشر از سازمان ملل درخواست کرده‌اند که کمک‌های مالی به ایران برای مبارزه با مواد مخدر را تا زمانی که ایران اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را متوقف نکرده است، به حال تعلیق در آورد.

بر اساس گزارش سایت دیده‌بان حقوق بشر که روز چهارشنبه ۲۶ آذر منتشر شده است، این شش گروه مدافع حقوق بشری درخواست خود را به دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تحویل داده‌اند.

در نامه درخواستی آنها آمده است: در حالی که ایران روز سوم دسامبر امسال طی یک شبانه روز ۱۸ نفر را به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام کرده و شمار اعدامی‌های مواد مخدر طی سال جاری به حداقل ۳۱۸ مورد بالغ شده است، سازمان ملل بایستی تا زمانی که از مقامات ایران تعهد و التزام برای متوقف کردن این اعدام‌ها نگرفته است، کمک‌های مالی به دولت جمهوری اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر را متوقف کند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز دریافت این نامه را تایید کرده است.

آن گونه که در گزارش دیده‌بان حقوق بشر منتشر شده است، سازمان حقوق بشر ایران، سازمان ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام، بنیاد عبدالرحمن برومند، سازمان رپریو و سازمان کاهش آسیب بین‌المللی این نامه را امضاء کرده‌اند.

این گزارش به کمک مالی ۱۵ میلیون دلاری سازمان ملل به ایران از سال ۱۹۹۸ برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرده که آمار آن در سایت سازمان ملل نیز قید شده است و نوشته که کشورهایی مانند ایرلند، بریتانیا و دانمارک از ارائه این کمک‌ها به ایران امتناع کرده‌اند، چرا که این کمک‌ها منجر به «اعدام افراد متهم به جرایم مواد مخدر شده است».

در همین زمینه روزنامه «کپنهاگن پست» چاپ دانمارک آوریل سال گذشته گزارش داد که کریستین فریس باخ وزیر توسعه دانمارک اعلام کرده است که کمک‌های مالی این کشور به ایران برای مبارزه با مواد مخدر قطع شده است و علت امر را «اعدام صد‌ها زندانی مرتبط با جرایم مواد مخدر» عنوان کرده است.

ایران با افغانستان که نود درصد مواد مخدر جهان را تولید می‌کند مرزهای طولانی مشترک دارد و می‌گوید که در مبارزه با مواد مخدر صد‌ها پرسنل نظامی خود را از دست داده است.

همزمان با انتشار نامه این شش نهاد حقوق بشری، ایران اعلام کرد که طی هشت ماه اول سال ۴۵۰ تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران روز چهارشنبه در مازندران با اشاره به کشف ۴۵۰ تن مواد مخدر در هشت ماهه اول سال گفت که «آنچه پلیس ایران را از پلیس سایر کشور‌ها متمایز می‌کند اجرای قانونی است که مردم را به صراط مستقیم هدایت می‌کند».

XS
SM
MD
LG