لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

عملیات شبه نظامیان سوریه با همکاری آمریکا در اطراف رقه آغاز شد


شهر رقه، مرکز حکومت خودخوانده گروه حکومت اسلامی (داعش).
شهر رقه، مرکز حکومت خودخوانده گروه حکومت اسلامی (داعش).

شبه نظامیان سوری با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا روز سه‌شنبه چهارم خرداد عملیات جدیدی را علیه گروه حکومت اسلامی در نزدیکی رقه، مقر خودخوانده آن، آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه مهمترین شریک ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) است که بخش‌های زیادی از شمال و شرق سوریه را در اختیار دارد. یکی از مهمترین گروه‌های ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه، یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) است.

یگان‌های مدافع خلق سال گذشته و پیشتر توانستند با پشتیبانی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا گروه داعش را از بخش‌هایی از شمال سوریه به عقب برانند. با این حال، پیشروی آنها در این مناطق هم اکنون کند شده است.

رویترز می‌نویسد که هنوز نشانه‌ای از عملیاتی سراسری علیه شهر رقه در دست نیست. یک مقام کرد در تماس این خبرگزاری حاضر نشد تا اعلام کند که در تازه‌ترین عملیات به چه اهدافی حمله شده است.

گروه‌های کرد سوریه پیشتر گفته بودند که حمله به شهر عمدتا عرب‌نشین «رقه» باید از سوی گروه‌های عرب صورت گیرد. ولی کارشناسان امور سوریه می‌گویند که اعراب ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه هنوز آمادگی چنین حمله‌ای را ندارند.

شمار نامعلومی از جنجگویان این ائتلاف روز سه‌شنبه دیده شدند که از محل استقرار خود در «تل ابیاد» در نزدیکی مرز با ترکیه در حال حرکت به سوی «عین عیسی»، شهری در ۶۰ کیلومتری غرب رقه، بودند. ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است گفته که درگیری‌هایی در این مسیر گزارش شده است.

عملیات زمینی روز سه‌شنبه با یکسری حملات هوایی جنگنده ائتلاف به رهبری آمریکا همراه بوده است.

این حمله به دنبال دیدار اخیر ژنرال ژوزف ال. وتل، فرمانده ستاد مرکزی آمریکا از شمال سوریه صورت می‌گیرد که نخستین دیدار یک فرمانده بلندپایه ارتش ایالات متحده از سوریه از زمان آغاز قیام‌های مردمی این کشور در سال ۲۰۱۱ است.

رقه، مرکز استانی به همین نام است که از شمال با ترکیه هم مرز است.

گزارش مقام‌های آمریکایی حاکی است که در ماه‌های اخیر از حوزه متصرفات گروه حکومت اسلامی به طور چشمگیری کاسته شده است. این گروه همچنین به طور جداگانه هدف حملات ارتش سوریه و با پشتیبانی هوایی روسیه قرار دارد.

XS
SM
MD
LG