لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

تهرانی‌ها «۵۳ درصد» مالیات کشور را می‌پردازند


یک نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که ۵۳ درصد درآمدهای مالیاتی بودجه سال ۹۳ را مردم استان تهران تامین می‌کنند و این در حالی است که سه و هفت دهم درصد از این درآمد‌ها به مردم این استان اختصاص می‌یابد.

حسین طلا افزوده است که سهم استانداری تهران از دو درصد کل درآمدهای نفتی [که در قانون برنامه پنجم برای توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته پیش‌بینی شده]، یک و هفت دهم میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این نماینده تهران روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه در گفت‌وگو با پایگاه خبری- تحلیلی پارسینه گفته است که ۳۰ استان دیگر کشور، همه با هم تنها ۴۷ درصد بودجه مالیاتی را تامین می‌کنند اما بودجه به مراتب بیشتری می‌گیرند.

بر اساس بودجه سال ۹۳، حدود ۳۴ درصد از درآمدهای دولت از منابع مربوط به درآمدهای مالیاتی دولت (۶۶ هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش دارد.

این نماینده مجلس می‌گوید که اگر در تهران عمران و آبادانی می‌بنیم، به کمک مالیات و عوارض‌های دریافتی از مردم است و تمام آن از جیب مردم تهران تامین می‌شود.

به گفته وی، کل پولی که برای سال گذشته بابت عمران ۴۱ شهر و ۷۸۰ روستاهای استان تهران به «استانداری» تهران داده‌اند، روی هم رفته، ۷۸ میلیارد تومان بود، در حالی که بودجه «شهرداری» تهران در سال گذشته، ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که از پول مردم شهر تهران تامین می‌شود، یعنی اگر ما تونل نیایش و پل طبقاتی صدر، تونل رسالت، بزرگراه امام علی و همه این فعالیت‌ها را در نظر بگیریم تماما با پول مردم تهران است.

وی افزود: وقتی این درآمدهای ناشی از پرداخت‌های مردم جمع شده و صرف ساخت و ساز شهر می‌شود، شاید برخی به اشتباه گمان کنند که بودجه اختصاص یافته به این شهر زیاد است.

آقای طلا در ادامه به نیازهای استان تهران اشاره کرده و گفته است که «نمی‌توانیم تصفیه خانه‌های مورد نیاز را بسازیم یا می‌بینیم که در این بحران آب، ۳۰ درصد آب تصفیه شده تهران بر اثر فرسودگی شبکه از دست می‌رود و کاری از دست‌مان ساخته نیست».

بر اساس آخرین آماری که توسط مرکز آمار منتشر شده و تا پایان سال ۸۹ را شامل می‌شود، سهم استان تهران از کل تولید ناخالص داخلی (بدون احتساب نفت) کشور، حدود ۳۴ درصد است که اختلاف چشمگیری با دیگر استان‌ها دارد. برای نمونه اصفهان با قرار گرفتن در دومین جایگاه، شش برابر کمتر از تهران در تولید ناخالص داخلی کشور سهم دارد.

آقای طلا می‌گوید که از بودجه اختصاص داده شده به محرومیت زدایی بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه، مبلغی ناچیز به تهران می‌رسد که حتی قابل مقایسه با شهرستانی کوچک نیست.

وی که فرماندار سابق تهران نیز بوده، افزوده است: از ۳۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده به محرومیت زدایی، استان تهران تنها ۱۲۱ میلیارد تومان سهم گرفته که این سهم برای شهر تهران ۱۰ میلیارد تومان است، در حالی که پرس و جو از همکاران در مجلس نشان می‌دهد برای جمعیت ۶۰۰ هزاری، ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مگر می‌شود سهم جمعیت ۱۲ و نیم میلیونی استان تهران تا این اندازه ناچیز شود؟ مگر می‌توان این جمعیت را نادیده گرفت و مشکلات‌شان را ندید؟

XS
SM
MD
LG