لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

انفجار یک بمب کنار جاده‌ای دستکم هشت سرباز ترکیه را کشت


رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه ۲۸ مرداد خبر دادند که در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای که توسط شورشیان کرد کار گذاشته شده بود، هشت سرباز ترک کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس که این خبر را بازتاب داده‌اند، انفجار یاد شده در یک بزرگراهِ استان سیرت در جنوب شرقی ترکیه و در مسیر یک خودرو حامل سربازان به وقوع پیوست.

هنوز گروهی مسوولیت این بمبگذاری را به عهده نگرفته است ولی شورشیان پ‌کاکا از متهمان اصلی چنین حملاتی شناخته می‌شوند. انفجار روز چهارشنبه در ادامه سلسله حملاتی است که از ماه ژوئیه در مناطق عمدتا کردنشین ترکیه و پس از پایان دو سال آتش بس شدت گرفته است.

در این حملات ده‌ها نفر که بیشتر آنها سرباز و نیروی پلیس بوده‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش دیگری حاکی است که پلیس ترکیه روز چهارشنبه دو نفر را به اتهام تیراندازی به سمت یک دفتر نگهبانی در کاخ دولماباغچه در استانبول دستگیر کرد. این کاخ که مربوط به دوران عثمانی است از مراکز مورد توجه گردشگران خارجی است.

یک پلیس در جریان این تیراندازی به طور سطحی مجروح شده است.

در تحولی دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به سرعت در حال رفتن به سوی برگزاری انتخابات جدید پارلمانی است.

وی در سخنانی که در آنکارا ایراد کرد، گفت: تنها یک راه حل شامل «اراده ملت» می‌تواند بن‌بست سیاسی بوجود آمده پس از ناکامی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در تشکیل دولت جدید را بشکند.

آقای اردوغان تصریح کرد: «به دلیل ناکامی در تشکیل دولت، تنها راه حل، رجوع به اراده ملت است».

اظهارات آقای اردوغان یک روز پس از آن بیان می‌شود که احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر، به رییس جمهوری اطلاع داد که نتوانسته است دولت ائتلافی تشکیل دهد.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات روز هفتم ژوئن برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ که به قدرت رسید، اکثریت خود را در پارلمان از دست داد و ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب شد.

بر اساس قانون اساسی ترکیه، رییس جمهوری اکنون باید پیشنهاد تشکیل دولت را به حزب مخالف دولت یعنی «حزب خلق جمهوری» ارائه کند که در جایگاه دوم قرار دارد.

اما رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه اشاره کرد که چنین کاری نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با اشاره به نام کاخ جنجال برانگیز ریاست جمهوری ترکیه گفت: «من برای کسانی که آدرس "بش‌تپه" را بلد نیستند وقتی برای تلف کردن ندارم».

کمال کلیچدار اوغلو، رهبر حزب خلق جمهوری، حاضر نشده است که پا به کاخ ریاست جمهوری ترکیه بگذارد، چرا که آن را «غیرقانونی» می‌داند.

XS
SM
MD
LG