لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت نزديک اوباما و رامنی با ۴۸ درصد آراء است


باراک اوباما (راست) و میت رامنی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند.
باراک اوباما (راست) و میت رامنی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند.
در حالی که دو روز تا انتخابات رياست جمهوری آمريکا باقی مانده است، تازه ترين نظرسنجی ها نشان می دهد که باراک اوباما و ميت رامنی رقابت شانه به شانه با یکدیگر دارند و هر کدام از اين دو نامزد، حمايت ۴۸ درصد از رای دهندگان را به دست آورده اند.

آخرين نظرسنجی شبکه تلويزيونی «ای بی سی» و روزنامه «واشينگتن پست» که روز يکشنبه، چهارم نوامبر، منتشر شد نشان می دهد حتی آراء مستقل که می تواند هر کدام از این دو نامزد را به پيروزی برساند تقسيم شده اند و اوباما و رامنی هر کدام ۴۶ درصد از آراء این گروه از رأی‌دهندگان را کسب کرده اند.

دو نامزد از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در عين حال درباره موضوعات مختلف و يا کسب حمایت اقليت های نژادی وضعیت متفاوتی دارند. در حالی که باراک اوباما، به طور مثال، دارای محبوبيتی با شش درصد بيشتر در ميان زنان است اين نرخ در ميان مردان، هفت درصد به سود ميت رامنی است.

کفه رای دهندگان سفيدپوست با ۲۰ درصد تفاوت به نفع رامنی سنگينی می کند در حالی که بر اساس اين نظرسنجی، اوباما ۵۹ درصد آراء رای دهندگان رنگین پوست را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اقشار جوان همانند سال ۲۰۰۸ با حاشيه ۲۰ درصدی تمايل خود را به انتخاب باراک اوباما نشان داده اند در حالی که ميت رامنی با حاشيه ۱۲ درصدی، آراء جمعيت بزرگسال را به خود اختصاص داده است.

ميت رامنی همچنين بيش از ۷۰ درصد حمايت پروتستان های انجيلی سفيدپوست را از آن خود کرده است.

برای اين نظرسنجی خطای مثبت يا منفی چهار درصد در نظر گرفته شده است.

در همين حال گزارش ها حاکی است که هر دو نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا بر شدت فعاليت های تبليغاتی خود در ايالت های مردد اين کشور افزوده اند.

بر اساس نظام رای گيری آمريکا، پيروز انتخابات رياست جمهوری لزوما برنده آراء اکثريت مردم اين کشور نيست بلکه نامزدها بايد آراء مجمع انتخاباتی هر ايالت را از آن خود کنند که مجموع آن می تواند نامزدی را برنده يا بازنده انتخابات کند. از اين روز، پيروزی در ايالت هايی که نه دمکرات و نه جمهوری‌خواه هستند برای هر نامزدی حائز اهميت است.

هر يک از نامزدها برای پيروزی در انتخابات بايد ۲۷۰ رای مجمع انتخاباتی (الکترال) را به دست آورد. آراء الکترال هر ايالتی ترکيبی از آراء رای دهندگان و نمايندگان آنها در کنگره آمريکا است.

گزارش آسوشيتدپرس حاکی است که جمهوریخواهان به خوبی می دانند که ميت رامنی نتوانسته است پيشرفت چشمگيری در ايالت های مرددی مانند اوهايو داشته باشد. هيچ نامزد جمهوری‌خواهی تاکنون نتوانسته است برنده انتخابات شود مگر اينکه در ايالت اوهايو موفقيتی کسب کرده باشد.

همين موضوع باعث شده است تا ميت رامنی راه دشواری برای رسيدن به ۲۷۰ آراء مجمع انتخاباتی داشته باشد. وی بايد برنده اکثر ۹ ايالت مردد اين کشور باشد که نه به دمکرات ها و نه به جمهوری‌خواهان گرايش ندارند. اين ايالت ها عبارتند از: اوهايو، فلوريدا، ويرجينيا، کارولينای شمالی، کلرادو، نوادا، ويسکانسين، آيووا و نيوهمپشاير.

در حال حاضر حدود ۲۷ ميليون آمريکايی در ۳۴ ايالت اين کشور و همچنين منطقه واشينگتن دی‌سی زودتر از موعد به هر کدام از اين دو نامزد رای داده اند.

باراک اوباما روز شنبه پيش از ترک واشينگتن برای ادامه رقابت های انتخاباتی خود به موضوع توفان سندی پرداخت و گفت که برای بازسازی مناطق توفان زده هنوز راهی طولانی پیش رو داريم ولی وعده داد که برای اين موضوع، «تلاش ۱۲۰ درصدی» صورت خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: «هيچ موضوعی مهمتر از اين نيست که اين مسئله را به سرانجام برسانيم.»

آقای اوباما شنبه شب در يک گردهمايی در ايالت ويرجينيا که بيل کلينتون نيز در آن حضور داشت شرکت کرد و قرار است که غروب روز يکشنبه نيز همراه وی در گردهمايی ديگری در ايالت نيوهمپشاير حضور پيدا کند.

آقای کلينتون در گردهمايی شنبه شب در حالی که صدایش گرفته بود گفت: «من صدای خودم را در خدمت رييس جمهورم به‌کار گرفته‌ام.»

وی همچنين از سياست های اقتصادی باراک اوباما تقدير کرد و گفت باراک اوباما در حالی که دستش بسته بوده است کار خود را در اين زمينه به خوبی انجام داده است.

ميت رامنی، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات رياست جمهوری، نيز بامداد شنبه در يک گردهمايی در نيوهمپشاير شرکت کرد. وی سپس به آيووا رفت و در ادامه، در دو گردهمايی در ايالت کلرداو حضور پيدا کرد.

آقای رامنی در نيوهمپشاير به سخنان باراک اوباما در روز جمعه واکنش نشان داد که به حاميان خود گفته بود رای دادن آنها «بهترين انتقام» خواهد بود.

نامزد جمهوری‌خواهان در اين زمينه خطاب به آقای اوباما گفت: «رای برای انتقام؟ بگذار چیزی را که در دل دارم به زبان بياورم: «رای برای عشق ورزيدن به کشور. اکنون زمان آن فرار رسيده است که آمريکا را به نقطه ای بهتر برسانيم.»

جنيفر ساکی، سخنگوی کارزار انتخاباتی باراک اوباما، درباره اظهارات رييس جمهوری آمريکا درباره «انتقام» گفت: اين اظهارنظر چيزی بيشتر از يادآوری اين موضوع نبوده است که اگر رای دهندگان فکر می کنند که سياست های رامنی «يک اتفاق بد برای طبقه متوسط است، شما اين قدرت را داريد، شما می توانيد پای صندوق رای حاضر شويد و رای بدهيد.»
XS
SM
MD
LG