لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

سازمان ملل خواستار افزایش ۲۰ برابری کمک‌ها برای مقابله با ابولا شد


دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن خواستار افزایش بیست برابری کمک‌های ارسالی به غرب آفریقا برای مبارزه با بیماری ابولا شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ بان کی مون روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه در این زمینه گفت: «از کشورهایی که هنوز کمکی ارسال نکرده‌اند خواهش می‌کنم که زود‌تر این کار را انجام دهند. این بیماری بی‌رحم است».

نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست برای ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌های خود قول مساعد دادند.

روسای جمهورd سه کشور آفریقایی درگیر بیماری ابولا نیز علاوه بر کمک‌های نقدی بیشتر، خواستار اعزام تعداد بیشتری دکتر و تخت‌های بیمارستانی شدند.

ارنست بای کوروما، رییس جمهوری سیرالئون، که از طریق ارتباط ویدیویی با شرکت‌کنندگان در این نشست سخن می‌گفت، اظهار داشت که «مردم ما دارند می‌میرند».

کوروما با اشاره به یتیم شدن بچه‌ها و مرگ پزشکان و پرستاران اعلام کرد که سیستم پزشکی کشورهای درگیر ابولا جوابگوی نیاز‌ها نیستند.

وی افزود: «پاسخ جهانی با سرعت انتشار ابولا همخوانی نداشته است. این تراژدی دور از انتظار عصر معاصر، همه را تهدید می‌کند».

رییس جمهوری سیرالئون گفت که کشورش به پنج هزار دکتر، پرستار و نیروی امداد و ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی نیاز دارد.

آلفا کنده، رییس جمهوری گینه، نیز خواستار ارسال پول، تجهیزات، دارو و آموزش پرسنل پزشکی شد.

وی گفت که «کشورهای ما اکنون در موقعیت شکننده‌ای قرار دارند».

الن جانسون سیرلیف، رییس جمهوری لیبریا، نیز از طریق ویدئو کنفرانس از جامعه جهانی درخواست کرد که کمک‌های بیشتری را به آفریقا ارسال کنند.

جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی، نیز اعلام آمادگی آمریکا و سازمان ملل متحد برای تضمین خروج سریع نیروهای امداد مبتلا شده را به اطلاع حاضرین در نشست رساند.

وی افزود: امید می‌رود که با این تضمین تعداد بیشتری از پزشکان و پرستاران حاضر به خطر انداختن جان خود برای مبارزه با ابولا شوند.

کیم همچنین گفت که تعداد بیشتری بیمارستان و مرکز درمانی باید ساخته شود تا ساکنین غرب آفریقا از دریافت مراقبت‌های لازم در این مراکز اطمینان یابند و این ذهنیت که بیماران به بیمارستان می‌روند تا بمیرند از ذهن‌ها پاک شود.

به گفته کیم، این کار همچنین بهترین راه برای جلوگیری از سرایت ابولا به کشورهای دیگر است.

وی افزود: «بستن مرز‌ها و منزوی کردن کشورها جوابگو نخواهد بود».

آمریکا و بریتانیا با ارسال نیروهای نظامی به منطقه به فرایند ساخت مراکز درمانی سرعت بخشیده‌اند.

کیم که خود یک پزشک است، پیش از این ریاست برنامه درمان ایدز سازمان بهداشت جهانی را بر عهده داشت.

وی همچنین اشاره کرد که بررسی شیوع بیماری‌های قبلی- مانند سارس - نشان می‌دهد که ۸۰ تا ۹۰ درصد فشار اقتصادی که بر کشور‌ها وارد می‌شود، بیشتر در نتیجه عامل ترس است.

بانک جهانی پیش بینی کرده است که در صورت ادامه شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا در سال آینده میزان خسارات مالی وارده به کشورهای این منطقه می‌تواند به بالای ۳۲ میلیارد دلار برسد.

واشینگتن هزینه مبارزه با بیماری ابولا را یک میلیارد دلار تخمین زده است.

دیوید نابارو، نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه بیماری ابولا نیز گفت: «هر دلاری که اکنون خرج شود، هم ارزش بیست و یا سی دلاری خواهد بود که دو ماه دیگر خرج خواهد شد».

بانک جهانی ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار سه کشور درگیر بیماری ابولا قرار داده است و صندوق بین المللی پول نیز ۱۳۰ میلیون دلار به مبارزه با این بیماری اختصاص داده است.

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول، نیز اعلام کرد که این سازمان آماده ارائه کمک‌های بیشتر است.

XS
SM
MD
LG