لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

ایران از «خرابکاری» در خطوط برق تاسيسات فردو در ماه اوت خبر داد


فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران
فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران
فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز دوشنبه در وين از خرابکاری در خطوط انتقال برق به تاسيسات فردو خبر داد و گفت که بروز يک انفجار، باعث تخريب خطوط برق مرکز زير زمينی هسته ای فردو در ماه گذشته شد.

آقای عباسی که برای شرکت در پنجاه و ششمين اجلاس سالانه آژانس بين المللی انرژی اتمی به اتريش سفر کرده است، در سخنانی گفت: «روز جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ هجری شمسی مطابق با ۱۷ آگوست ۲۰۱۲، با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسير شهر قم به مجموعه فردو (مجتمع شهيد عليمحمدی) قطع می‌شوند. يادآوری می‌شود قطع برق يکی از راه‌های آسيب رساندن به ماشين‌های سانتريفوژ است.»

وی افزود: «در اولين ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آيا اين بازديد ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غير از بازرسان آژانس می‌توانند در اين زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش کنند؟»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران در ادامه اظهار داشت: «ممکن است تروريست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفيانه تصميم‌سازی کنند. بايد مديرکل آژانس و همکاران او را از اين موضوع با خبر سازيم و هشدار لازم را بدهيم.»

تاسيسات هسته ای فردو که در نزديکی شهر قم قرار دارد از جمله مراکزی است که ايران برای در امان ماندن آنها از حملات احتمالی آمريکا و اسرائيل، در دل کوه بنا کرده است. ايران با انتقال تعدادی از سانتريفيوژهای خود به اين مرکز، اقدام به غنی سازی اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد کرده است.

اين سقف از غنی سازی اورانيوم نگرانی کشورهای غربی را برانگيخته و اين احتمال مطرح شده است که ايران در پوشش فعاليت های هسته ای خود که آن را دارای ماهيت صلح آميز می داند، به دنبال غنی سازی بيشتر و ساخت بمب اتمی باشد.

فريدون عباسی در سخنان روز دوشنبه خود کشوری را به خرابکاری در خطوط برق تاسيسات فردو متهم نکرد ولی تهران در موارد مشابه گذشته، همواره انگشت اتهام را به سوی اسرائيل و آمريکا دراز کرده و آنها را به دست داشتن در کشتن دانشمندان هسته ای و توليد ويروس برای نابودی سيستم های کامپيوتری تاسيسات اتمی خود متهم کرده بود.

در سال ۲۰۱۰ بيش از ۳۰ هزار کامپيوتر ايران با ويروس استاکس آلوده شدند که بسياری از اين کامپيوترها در تاسيسات نطنز قرار داشتند.

رييس سازمان انرژی انرژی اتمی در ادامه اظهارات روز دوشنبه خود گفت: «آژانس در رابطه با حذف تحريم‌ها به ما کمکی نمی ‌کند، شايد وظيفه ‌ای ندارد، اما وقتی ويروس استاکس نت به کار برده می‌شود، در تجهيزات خلاء، خرابکاری صنعتی می‌شود و يا مواد منفجره در دستگاه‌ها جاسازی می‌ شوند، آمار تعداد ماشين‌های سانتريفوژ، جرم دقيق اورانيوم غنی‌شده، مانده غنای اورانيوم در UF۶، خروجی از ماشين‌ها و آنچه که در آن حوالی قابل رويت است را با امانت ‌داری و صداقت تمام گزارش می ‌کند. اين اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش‌های آژانس در اختيار خرابکاران و تروريست‌ها قرار می‌گيرد.»

آقای عباسی به انتقاد از گزارش های مديرکل آژانس پرداخت و اظهار داشت: «اين موضوع در ۲۰ می ۲۰۱۲ با نشان دادن يک تجهيز که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مديرکل و دو معاون او در تهران توضيح داده شد و از وی خواستيم از تکرار اين گزارش‌ها خودداری کند. اما متاسفانه در گزارش اخير مديرکل محترم نيز جزئيات دقيق‌تری نوشته شده است.»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود: « طراحان حمله به تاسيسات هسته‌‌ ای ايران با توجه به گزارش‌های منتشر شده آژانس متوجه شده‌اند که در برنامه خود موفق نبوده‌اند.»

يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز ۲۰ شهريورماه در نشست افتتاحيه شورای حکام از ايران به دليل همکاری نکردن در صدور اجازه بازرسی از تاسيسات خود انتقاد کرد و گفت که آژانس خواستار بازديد از مجتمع صنایع نظامی پارچين است.

تهران متهم است که در اين مجتمع دست به آزمايش های نظامی – هسته ای زده است ولی در ماه های اخير، برای از بين بردن آثار اين آزمايش ها، منطقه پارچین را پاکسازی کرده است.

گروه پنج به علاوه يک که برنامه هسته ای ايران را دنبال می کند از ايران خواسته تا با آژانس همکاری کند و قطعنامه های شورای امنيت در زمينه تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم را به اجرا در آورد. ايران تعليق غنی سازی را رد کرده ولی گفته است که خواهان گفت و گو درباره برنامه هسته ايش است.

سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز دوشنبه به ترکيه رفت تا با کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا، درباره دور جديد مذاکرات ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک مذاکره کند.
XS
SM
MD
LG