لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

کلپر: ایران هنوز هم در صدر فهرست حکومت‌های حامی تروریسم است


جیمز کلپر می‌گوید که ایران هنوز هم در صدر فهرست حکومت‌های حامی تروریسم قرار دارد.
جیمز کلپر می‌گوید که ایران هنوز هم در صدر فهرست حکومت‌های حامی تروریسم قرار دارد.

رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا در ارزیابی سالانه از خطرات امنیتی که این کشور را تهدید می‌کند، اعلام کرد که ایران هنوز هم در صدر فهرست حکومت‌های حامی تروریسم قرار دارد. وی همچنین نسبت به افزایش حملات تروریستی در خاک ایالات متحده هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمز کلپر مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن در بیانیه‌ای که برای ارائه به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا تهیه شده است گفت: ایران هنوز هم در صدر فهرست حکومت‌های حامی تروریسم قرار دارد، گروه‌های وابسته به القاعده کماکان فعالند و خطرات ناشی از حملات سایبری چین، روسیه و کره شمالی ادامه خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش که «صدای آمریکا» آن را منتشر کرده است، با تاکید بر اینکه توافق جامع اتمی ایران «شفافیت بسیار بیشتری» از ماهیت برنامه هسته‌ای ایران فراهم کرده است، گفت: «تهران به تعهدات خود در توافق پایبند بوده و با اجرای آن در ماه گذشته، روند لغو تحریم‌ها علیه این کشور نیز آغاز شده است».

جیمز کلپر در ادامه گفت: «با این حال ایران همچنان حامی تروریسم بوده و عاملی در بروز بی‌ثباتی در منطقه از طریق حمایت از گروه‌های نیابتی خودش مانند حماس و حزب‌الله است، و سال ۲۰۱۵ در بحران‌های سوریه و یمن نقش عمده‌ای داشته است».

به گفته او، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز همچنان ایالات متحده را تهدید علیه خود می‌داند و نشانه‌ای از تغییر در این مواضع او مشاهده نشده است.

رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «گروه‌های اسلام گرای تندرو به حمله به منافع آمریکا در خارج ادامه خواهند داد و حملاتی که از سوی تروریست‌های ساکن آمریکا انجام می‌شود بزرگ‌ترین خطر این گروه‌ها در داخل کشور خواهد بود».

وی افزود: «این تصور که حملات تروریستی اسلام‌گرایان خشونت‌طلب ساکن اروپا و آمریکا، مثل مورد چاتانوگا و یا سن برناندینو، نتیجه موفقیت‌آمیزی داشته ممکن است دیگران را تشویق کند تا حملات فرصت‌طلبانه مشابهی انجام دهند. این حملات بدون هشدار یا با هشدارهای ضعیفی صورت می‌گیرد و ممکن است توانایی ما برای تشخیص برنامه‌ریزی و آمادگی تروریست‌ها را کاهش دهد».

جیمز کلپر تاکید کرد: «دخالت گروه موسوم به خلافت اسلامی در حملات تروریستی داخل کشور احتمالا به خاطر روش‌های پیشرفته رسانه‌ای این گروه و بدون ارتباط و یا راهنمایی‌های مستقیم توسط رهبری آن ادامه خواهد یافت».

مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا در مقدمه گزارش سالانه خود به کنگره روز سه‌شنبه گفت افزایش پیچیدگی شبکه‌هایی که اسلام‌گرایان تندرو به آن می‌پیوندند و تنوع و تعدد ابزار‌ها و روش‌هایی که برای حملات خود از آن استفاده می‌کنند «آسیب‌پذیری زیر ساخت‌های غیرنظامی و سیستم‌های دولتی آمریکا را افزایش خواهد داد».

اداره اطلاعات ملی آمریکا هر سال بر اساس اطلاعاتی که از سوی تمام نهادهای امنیتی آمریکا جمع‌آوری می‌شود یک ارزیابی جامع از تهدیدهای امنیتی را به کنگره ارائه می‌کند.

به نظر می‌رسد که مهم‌ترین نکته جدید در گزارش امسال، تاکید بر ادامه و افزایش حملات توسط اسلام‌گرایان تندرو ساکن این کشور است که از رشد گروه «خلافت اسلامی» الهام می‌گیرند.

جیمز کلپر همچنین خبر داد که کره شمالی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده و راکتور تولید پلوتونیوم را بار دیگر فعال کرده است که می‌تواند ظرف چند هفته یا چند ماه مواد اتمی لازم برای ساخت سلاح اتمی را تهیه کند.

وی با اشاره به اعلام کره شمالی در سال ۲۰۱۳ مبنی بر بازسازی و آغاز به کار تاسیسات اتمی‌اش گفت که کره شمالی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود در «یونگ بیون» را توسعه داده و راکتور تولید پلوتونیوم را آنجا فعال کرده است.

کار‌شناسان اتمی آمریکا برآورد می‌کنند که کره شمالی هم اکنون ۱۰ بمب هسته‌ای در اختیار دارد که این رقم می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰ تا ۱۰۰ بمب افزایش پیدا کند.

کره شمالی روز ۱۸ بهمن دست به یک آزمایش موشکی زد که محکومیت جهانی را به دنبال آورد.

XS
SM
MD
LG