لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۰

آمریکا: تصاویر ماهواره‌ای بیانگر پرتاب موشک از روسیه به خاک اوکراین است


نقشه‌ای از نحوه شلیک چندین موشک از خاک روسیه به شرق اوکراین که آمریکا منتشر کرده است.
نقشه‌ای از نحوه شلیک چندین موشک از خاک روسیه به شرق اوکراین که آمریکا منتشر کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که موشک‌هایی از فاصله ۱۱ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین به شرق اوکراین پرتاب شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و به نقل از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، این تصاویر ماهواره‌ای را اداره اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرده است که آثار بر جای مانده از نقطه پرتاب موشک‌ها و حفره‌های ایجاد شده در زمین را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، تصاویر یاد شده مربوط به پرتاب موشک‌ها بین روزهای ۲۱ تا ۲۶ ژوئیه، پس از ساقط شدن هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین در روز ۱۷ ژوئیه است.

منطقه وسیع اطراف پایگاه‌های نظامی اوکراین که هدف حمله قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد که راکت‌ها از پرتاب کننده‌های مختلفی شلیک شده‌اند.

تنش در شرق اوکراین پس از آن بالا گرفت که روسیه در ماه مارس شبه جزیره کریمه را به خاک خود محلق کرد و واشینگتن از آن زمان به یکی از منتقدان اصلی سیاست ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، تبدیل شده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بار‌ها گفته‌اند که روسیه مسوول ساقط کردن هواپیمای مسافربری مالزیایی از سوی جدایی‌طلبان هوادار مسکو هستند.

به گفته آن‌ها، این هواپیما بوسیله یک موشک زمین به هوای ساخت روسیه سرنگون شده است.

در سرنگونی این هواپیما، ۲۹۸ مسافر و خدمه آن کشته شدند که هنوز بقایای برخی اجساد در آنجا باقی است و بازرسان بین المللی قادر به بازدید از محل نیستند.

روز یکشنبه گزارش شد که در پی تبادل شدید آتش میان ارتش اوکراین و جدایی طلبان هوادار روسیه در حوالی محل سرنگونی هواپیمای مالزیایی، ماموران پلیس استرالیا و هلند مجبور شدند بازدید خود را از محل لغو کنند.

این در حالی است که مالزی روز یکشنبه اعلام کرد با شورشیان اوکراین به توافقی دست یافته است که به افراد پلیس بین المللی اجازه می‌دهد به محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزی‌ایرلاین بروند.

نجیب رزاق نخست وزیر مالزی گفت که ورود نیروهای بین المللی برای «پشتیبانی از کسانی است که برای تحقیق درباره این حادثه به محل رفته‌اند».

استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد که تعدادی از پرسنل مسلح این کشور هفته آینده وارد محلی می‌شوند که تحقیقات در جریان است.

این مکان تحت کنترل نیروهای شورشی اوکراینی است. اگرچه مقام‌های استرالیا افزوده‌اند که این پرسنل مسلح، نباید تهدید محسوب شوند و تنها برای حفاظت از محققان در این منطقه حاضر می‌شوند.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و روسیه در روز یکشنبه خبر داده و می‌گوید که دو طرف در آن بر لزوم برقراری آتش بس در شرق اوکراین تاکید کردند.

همزمان، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۱۳ تن از جمله دو کودک در پرتاب خمپاره در روز یکشنبه در شرق اوکراین است.

XS
SM
MD
LG