لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

کميته روابط خارجی سنا صدور مجوز حمله به سوريه را تصويب کرد


از راست: چاک هیگل، وزیر دفاع،جان کری، وزیر خارجه و ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک آمریکا در نشست سه شنبه کمیته روابط خارجی سنا.
از راست: چاک هیگل، وزیر دفاع،جان کری، وزیر خارجه و ژنرال دمپسی، رییس ستاد مشترک آمریکا در نشست سه شنبه کمیته روابط خارجی سنا.
کميته روابط خارجی سنای آمريکا روز چهارشنبه تصويب کرد تا در واکنش به حمله شيميايی مرگبار در سوريه مجوز حمله نظامی به اين کشور را به باراک اوباما بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اعضای اين کميته با ۱۰ رای موافق در برابر هفت رای مخالف صدور اين مجوز را تصويب کردند. قرار است که کل سنای آمريکا هفته آينده اين موضوع را بررسی کند.

اين مجوز به رييس جمهوری آمريکا اجازه می‌دهد تا عليه سوريه دست به اقدام نظامی محدود بزند، مشروط به اينکه عمليات آمريکا بيش از ۹۰ روز طول نکشد و هيچ نيروی نظامی زمينی آمريکايی نيز در منطقه درگير نشود.

سناتور دمکرات، باب مندز، رييس کميته روابط خارجی سنا و سناتور جمهوريخواه، باب کورکر، اين قطعنامه را ارائه کرده بودند.

اين نخستين بار از اکتبر سال ۲۰۰۲ است که قانونگذاران آمريکايی مجوز حمله به کشور ديگری را تصويب می‌کنند. آخرين مورد در اين زمينه، صدور مجوز برای حمله به عراق بود.

اعلام آمادگی کشورهای عربی برای پرداخت هزينه حمله به سوريه

در همين حال، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه در جلسه کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان درباره سوريه گفت: کشورهای عربی اعلام آمادگی کرده‌اند که هزينه مداخله نظامی آمريکا در سوريه را بپردازند و همراهی کنند.

او گفت کشورهای عربی گفته‌اند که «هزينه قابل توجهی» را متقبل خواهند شد و برخی از آنها تاکيد کرده‌اند که خواستار حمله نظامی به سوريه به شکلی هستند که به کشورهای ديگر شد.

جان کری افزود که البته آمريکا درصدد چنين حمله نظامی نيست.

وی در دفاع از حمله نظامی محدود به سوريه، خطاب به يکی از سناتورهای آمريکايی گفت که «تا پيش از بشار اسد، دو نفر در طول تاريخ از سلاح شيميايی استفاده کردند. يکی هيتلر و دوم، صدام حسين. اگر ما مانع استفاده از اين سلاح در آينده نشويم، شرم بر ما باد».

چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا، نيز که در اين نشست حضور داشت گفت که انتظار می‌رود هزينه عمليات نظامی محدود آمريکا در سوريه بالغ بر «ده‌ها ميليون دلار» شود.

وی اظهار داشت: «ما بر اساس گزينه‌های مختلف، هزينه‌های متفاوتی را پيش‌بينی کرده‌ايم. چنين عملياتی، ده‌ها ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت».

مقام‌های پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، پيشتر برآوردهای خود از عمليات نظامی اين کشور در سوريه را منتشر نکرده بودند، ولی يک سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفت احتمالا اين هزينه از منابع وزارت دفاع و بدون درخواست کمک اضافی تامين خواهد شد.

جان کری در بخش ديگری از اظهارات روز چهارشنبه خود گفت: زمانی که در بهار گذشته از سلاح شيميايی در سوريه استفاده شد، باراک اوباما به اندازه کافی برای واکنش نظامی آمريکا اقدام نکرد.

وی اظهار نداشت: از آنجايی که واکنش قوی نسبت به آن حمله نشان داده نشد، بعد شاهد بوديم که در روز ۲۱ اوت حمله جديد شيميايی باعث کشته شدن بيش از ۱۴۰۰ نفر در حومه دمشق شد.

از وزير امور خارجه آمريکا پرسيده شد چرا آقای اوباما در حمله بهار خواستار اقدام نظامی نشد، که وی در پاسخ گفت اوباما ناچار بود از کنگره بخواهد تا حمايت از مخالفان سوری را افزايش دهد.

انتظار می‌رود که مجلس نمايندگان و سنای آمريکا هفته آينده درخواست باراک اوباما برای صدور مجوز حمله نظامی محدود به سوريه را بررسی کنند.

در بخش ديگری از نشست کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، چاک هيگل تاکيد کرد که حمله نظامی برنامه ريزی شده به سوريه برای ايجاد يک «خراش» نيست بلکه به شکل معناداری باعث کاهش توان نظامی بشار اسد خواهد شد.

وی اظهار داشت: «ريس جمهور گفته است... اين (حمله) برای ايجاد خراش نيست. اينها کلمات وی هستند. اين يک حمله معنادار است که توان نظامی وی (اسد) را تقليل خواهد داد».

وزير دفاع آمريکا تصريح کرد به اعتقاد او، «احتمال زيادی وجود دارد» که اسد بار ديگر از سلاح شيميايی استفاده کند، مگر اينکه ايالات متحده آمريکا دست به اقدام بزند تا روشن سازد که استفاده از چنين سلاحی غيرقابل پذيرش است.

جان کری نيز گفت که «۱۰۰ درصد» چنين احتمالی وجود دارد.
XS
SM
MD
LG