لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

ولایتی: اصولگرایان در انتخابات مجلس فهرست واحد ارائه می‌دهند


علی‌اکبر ولایتی
علی‌اکبر ولایتی

در حالی که اختلافات میان اصولگرایان با کنار کشیدن علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف از ائتلاف این جریان سیاسی تشدید شده است، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران می‌گوید اصولگرایان به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات هفتم اسفند ماه «فهرستی واحد» داشته باشند.

علی‌اکبر ولایتی که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد، این اظهارات را در حاشیه دیدار با فعالان فرهنگی عراق بیان کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه، دوم دی‌ماه، خبرگزاری ایسنا، وی افزود: «رقابت‌های گروهی نباید منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار دهد» و «آن‌چه مدنظر تمام کاندیداهاست این است که برای خدمت به کشور و ملت و نظام آماده شوند».

آقای ولایتی گفته است: «کسانی که وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند با یکدیگر ائتلاف می‌کنند» و «اختلاف سلیقه‌ها هم باید در جهت مسائل راهبردی جمهوری اسلامی ایران باشد».

مشاور رهبر ایران در شرایطی این خبر را اعلام کرده که گروهی از اصولگرایان از وی به عنوان یکی از «عاملان اختلاف» این جریان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نام می‌برند.

غلامعلی حداد عادل، محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی اعلام کرده بودند تنها یکی از آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نامزد خواهد شد و دو نفر دیگر از وی حمایت خواهند کرد.

با وجود این توافق٬ ولایتی و قالیباف حاضر به کناره‌گیری نشدند و غلامعلی حداد عادل نیز بی‌آنکه نامی از این دو نفر ببرد از ادامه حضور در آن دوره از انتخابات سر باز زد.

این اقدام ولایتی در آن زمان با اعتراض محمد‌رضا مهدوی کنی٬ رییس وقت جامعه روحانیت مبارز، مواجه شد و آن‌طور که برخی گفته‌اند مهدوی کنی تا پایان عمر خود حاضر به دیدار با ولایتی نشد.

جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز، ۳۰ آبان پارسال گفت محمدرضا مهدوی‌کنی پس از انتخابات ۹۲ دیگر «چشم دیدن» علی‌اکبر ولایتی را نداشت.

اصولگرایان که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ روند مذاکرات برای رسیدن به وحدت را مثبت اعلام می‌کردند٬ در انتخابات شکست خوردند.

پس از شکست اصولگرایان در انتخابات، رضا تقوی٬ مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سفر‌های متعدد خود به شهر‌های ایران برای متحد کردن اصول‌گرایان در انتخابات هفتم اسفند را آغاز کرد.

بخشی از تلاش‌های تقوی منجر به شکل‌گیری جلسه‌های شورای فقاهتی اصول‌گرایان با حضور محمدتقی مصباح یزدی، محمد یزدی و محمد علی موحدی کرمانی شد.

برگزاری جلسات این شورا در ‌‌‌نهایت منجر به تشکیل «شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان» شد که غلامعلی حداد عادل٬ مشاور علی خامنه‌ای، به عنوان سخنگوی آن انتخاب شده است.

این ائتلاف قرار است حول محور جامعتین {جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز} در انتخابات پیش رو ایفای نقش کند.

این شورا ۳۰ آذر با صدور بیانیه‌ای از نخستین جلسه مشترک گروه‌ها و جریان‌های اصول‌گرا در دفتر سخنگوی این شورا خبر داده است.

«شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان» در بیانیه شش بندی خود آورده که شرکت کنندگان در این جلسه بر ضرورت «وحدت و همدلی همه تشکل‌ها و جمعیت‌ها و انجمن‌ها و نیروهای اصولگرا در انتخابات» تاکید کردند.

پس از انتشار این بیانیه نیز گزارش‌های ضد و نقیضی از پیوستن محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی به «شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان» منتشر شده است.

پرویز سروری٬ قائم‌مقام «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» دو روز پیش از این گفت که قالیباف و لاریجانی به این شورا پیوسته‌اند.

سایت «انتخاب» هم گزارش داده که علی لاریجانی پیشنهاد‌ها مبنی بر پیوستن به این ائتلاف را رد و محمد‌باقر قالیباف آن را قبول کرده است.

هفته گذشته نیز حمیدرضا فولادگر٬ نماینده مجلس، گفته بود سران جامعتین از ولایتی، ‌ قالیباف، جلیلی و لاریجانی برای پیوستن به ائتلاف اصولگرایان دعوت کردند و آن‌ها این دعوت را رد نکرده‌اند.

قالیباف و لاریجانی تاکنون این گزارش‌ها را به صراحت تایید یا تکذیب نکرده‌اند٬ اما برخی از نزدیکان آن‌ها گفته‌اند که این دو نفر به ائتلاف مذکور نپیوسته‌اند.

با وجود آغاز ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات هفتم اسفند ماه مجلس٬ هنوز نشانه‌ روشنی از وحدت میان اصولگرایان به چشم نمی‌خورد.

XS
SM
MD
LG