لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

وس کریون، کارگردان «کابوس در خیابان الم» و «جیغ» درگذشت


وس کریون
وس کریون

وس کریون، خالق آثار معروفی چون «کابوس در خیابان الم» و «جیغ» در ژانر وحشت روز یکشنبه هشتم شهریور در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این فیلمساز آمریکایی از سرطان مغز رنج می‌برد و در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشت.

خانواده وی در بیانیه‌ای گفته‌اند: «در کمال تاسف باید اعلام کنیم که وس کریون دار فانی را وداع گفته است. خانواده‌اش هنگام مرگ در کنار او بودند».

این کارگردان آمریکایی، فیلم «کابوس در خیابان الم» را در سال ۱۹۸۴ ساخت که با معرفی ویلایان فردی کروگر به عنوان شخصیت شریر فیلم، تعریف تازه‌ای از ژانر وحشت در دهه ۸۰ در سینمای جهان ارائه کرد و دنباله‌هایی نیز بر آن ساخته شد. این فیلم بار دیگر در سال ۲۰۱۰ بازسازی شد.

کروگر در این فیلم با نقابی که بر چهره زده است و دستکشی با تیغ‌های آهنی در دست، در رویاهای قربانیان به سراغ‌شان رفته و آن‌ها را به قتل می‌رساند.

نقش کروگر در فیلم نخست را جانی دپ، بازیگر آمریکایی، ایفاء کرده است.

فیلم «کابوس در خیابان الم» و دنباله‌های آن ۴۵۷ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند.

ریچارد پا‌تر، منتقد فیلم و تهیه کننده سینما که در فیلم‌های «جیغ» با کریون همکاری داشته، درباره او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «او کابوس‌ها را به شکل واقعی به تصویر می‌کشید، چیزهایی که در ناخودآگاه شما می‌تواند آزاردهنده باشند».

کریون در روند کاری‌اش نگاهی به جوانان با استعداد هم داشت، از جمله اینکه از شارون استون و بروس ویلیس برای ایفای نخستین نقش‌های مهم‌شان در فیلم «برکت مرگبار» در سال ۱۹۸۱ و «منطقه گرگ و میش» در ۱۹۸۵، دعوت به همکاری کرد.

کریون که در کارهای تلویزیونی و سناریو نویسی نیز فعال بود، همچنین چندین قسمت از سریال «منطقه گرگ و میش» را در دهه ۱۹۸۰ کارگردانی کرد.

او در دهه ۱۹۹۰ سری فیلم‌های محبوب «جیغ» را ساخت که در سال ۲۰۱۱ قسمت چهارم آن نیز به نمایش در آمد. این چهار فیلم در مجموع ۶۰۸ میلیون دلار در جهان فروش داشتند.

کورتنی کاکس که در فیلم «جیغ» بازی کرده است، در توئیتی درباره وس کرایون نوشت: «امروز دنیا مرد بزرگی را از دست داد، دوست و مرشد من، وس کرایون. با خانواده‌اش ابراز همدردی می‌کنم».

باب واینشتاین، تهییه کننده معروف، نیز گفت که خبر مرگ کرایون، «دردناک» است. وی افزوده است: «او یک فیلمساز تمام عیار بود و آثارش تا ابد جاودان خواهند بود».

XS
SM
MD
LG