لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

سهم ایران از درآمد ۵۶۰۰ میلیاردی گردشگری جهان: ۶ میلیارد دلار


مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید که ایران از لحاظ ظرفیت جذب توریست جزو ۱۰ تا ۱۵ کشور اول دنیا است.

وی با اشاره به مبلغ شش هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور‌ها از محل گردشگری در بخش خارجی سال ۲۰۱۳ میلادی گفت: «در حالی که از این رقم حدود یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار به عنوان درآمد برخی کشور‌ها بوده سهم ایران تنها حدود پنج تا شش میلیارد دلار است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سلطانی‌فر با اشاره به مجموعه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری و پتانسیل‌ها و جاذبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران، می‌گوید که اگر به لحاظ وسعت و جمعیت نیز بخواهیم حساب کنیم که یک درصدجمعیت دنیا و یک درصد وسعت خاک دنیا را داریم حداقل باید از محل توریست خارجی حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شود.

وی همچنین با اشاره به با اشاره به نرخ رشد نرخ منفی اقتصادی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و گردش مالی بالای توریسم گفت که «در میان همین اعداد و ارقام گردشگری در جهان، درآمد هتل‌ها در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است».

آقای سلطانی‌فر خاطر نشان کرد که متاسفانه به لحاظ «محدودیت‌ها، تحریم‌ها، برخی مشکلات و استفاده نکردن از ظرفیت‌های مختلف» آن طوری که باید از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است.

در همین زمینه سازمان بین المللی گردشگری وابسته به سازمان ملل در آخرین گزارش سالانه خود که حاوی آمارهای سال ۲۰۱۳ است می‌گوید که طی این سال یک میلیارد و ۸۷ میلیون توریست در سطح جهان مسافرت کرده‌اند که نسبت به سال قبل پنج درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان قاره اروپا با جذب ۵۵۳ میلیون توریست، سهمی ۵۲ درصدی در این صنعت داشته است.

سهم آسیا و حوزه اقیانوس آرام ۲۳ درصد و سهم خاورمیانه حدود پنج درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود شمار گردشگران بین المللی در سال جاری تا پنج درصد افزایش یابد.

بر اساس آمارهای این نهاد بین المللی، فقط ارزش درآمد صادراتی و حمل و نقل از محل صنعت توریسم جهان در سال گذشته یک هزار و ۶۱۸ میلیارد دلار بوده است.

فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان، بریتانیا، روسیه و تایلند در صدر لیست کشورهای جذب کننده توریسم خارجی قرار دارند.

آقای سلطانی‌فر می‌گوید که در زمینه گردشگری، دولت تدبیر و امید با توجه به رویکرد بسیار خوبی که در عرصه سرمایه گذاری خارجی دارد و تعامل گسترده‌ای که با کشورهای مختلف ایجادکرده باعث شده درعرصه گردشگری با یک تحول و دگرگونی مواجه شویم.

به گفته وی، در این زمینه در میان گردشگران دنیا برای استفاده از جاذبه‌های گردشگری ایران دچار رقابت شدیم زیرا که در ماه‌های اخیر روند ورود گردشگران خارجی به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری ایرنا اردیبهشت امسال از قول سلطانی‌فر گزارش داده بود که در سال ۲۰۱۳ حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر از کشورهای دیگر وارد ایران شدند که این افراد هم بنا به شرایط کشورشان، در ایران هزینه زیادی نکردند؛ یک میلیون نفر از جمهوری آذربایجان، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از عراق و بقیه از دیگر کشورهای همسایه بودند که از این محل پنج میلیارد دلار در آمد نصیب کشور شد.

وی گفت: در این مدت هفت میلیون نفر نیز از کشور خارج شدند که دو میلیون و ۲۰۰ نفر به عتبات عالیات، ۶۰۰ هزار نفر به عربستان برای حج تمتع و عمره و بقیه به کشورهای اطراف سفر کردند و حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه کردند، یعنی این میزان مبلغ از کشور خارج شد. بنابراین درآمد بخش گردشگری کشور در سال ۹۲ حدود پنج میلیارد دلار و خروجی، ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG