لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

شورشیان شیعه حوثی به تحکیم مواضع خود در پایتخت یمن پرداختند


شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند پس از پیشروی به سوی پایتخت یمن و توافق با سایر گروه‌های سیاسی برای تقسیم قدرت، روز دوشنبه به تحکیم مواضع خود در صنعا پرداختند و در بسیاری از نقاط شهر ایست‌های بازرسی مستقر کردند.

شیعیان زیدی حوثی که ۳۰ درصد از جمعیت ۲۵ میلیونی یمن را شامل می‌شوند و به مدت هزار سال بر این کشور حکومت می‌کردند همواره معترض بوده‌اند که از زمان ساقط شدن آخرین حاکم آنها در سال ۱۹۶۲ بر اثر کودتا، در حاشیه قرار داشته‌اند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که طرفداران حوثی با تجمع در خیابان‌های صنعا شعارهای «مرگ بر آمریکا! مرگ بر یهودیان! زنده باد اسلام» سر دادند. همزمان، مردان مسلح این اقلیت که لباس شخصی به تن داشتند همراه با سربازان یمنی در بخش‌های مختلف پایتخت مستقر شدند.

صنعا در طول هفته گذشته شاهد درگیری‌های خونینی بین شورشیان حوثی و شبه‌نظامیان سنی وفادار به حزب اصلاح، شاخه یمنی اخوان‌المسلمین، بود که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن شد.

اما سرانجام رو یکشنبه حوثی‌ها که بدون کمترین مقاومتی پایتخت را به تصرف خود در آورده بودند با میانجیگری جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، توافقنامه آتش بس را با دولت به امضا رساندند.

حوثی‌ها در پی این توافق ساختمان‌های دولتی را که تحت کنترل خود درآورده بودند به نیروهای نظامی تحویل دادند.

بر اساس این توافق شش بندی، آتش بس فوری در صنعا برقرار و ظرف یک ماه آینده دولت تکنوکرات با مشارکت حوثی‌ها یا نمایندگان آن‌ها تشکیل می‌شود.

این در حالی است که هیات حوثی‌ها بند مربوط به تحویل سلاح‌هایی که از اردوگاه‌های ارتش به دست آورده‌اند را نپذیرفت.

اگرچه درگیری جدیدی در روز دوشنبه اتفاق نیفتاده است، اما حضور گسترده شورشیان مسلح حوثی در خیابان‌های پایتخت چهره‌ای جدید به صنعا بخشیده است. هزاران نفر از ساکنین پایتخت یمن این شهر را ترک کرده‌اند و عده زیادی از ترس شروع دوباره درگیری‌ها و دزدی و غارت، در خانه‌های خود پنهان شده‌اند.

حوثی‌ها مدعی هستند که به دنبال کسب قدرت نیستند بلکه علیه یک دولت فاسد قیام می‌کنند. این در حالی که منتقدان این گروه، آنها را به تلاش برای به دست آوردن قدرت و دولت ایران را به حمایت از آنها متهم می‌کنند.

تصرف منزل یک فرمانده بلندپایه یمنی

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که شورشیان حوثی منزل مسکونی سرلشگر علی محسن الاحمر، یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش یمن را در پایتخت این کشور به تصرف خود در آورده‌اند.

شورشیان همچنین یکی از مراکز نظامی لشکر اول زرهی ارتش یمن را نیز به تصرف خود درآوردند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از صنعا خارج کردند.

گفته می‌شود که چندین فقره تانک و ماشین‌های زرهی نیز از این مرکز نظامی خارج شده است.

گزارش‌های متناقضی در مورد محل اختفای محسن الاحمر منتشر شده است.

برخی منابع خبری از فرار این فرمانده به کشور جیبوتی خبر می‌دهند، اما عده‌ای نیز ضمن رد ادعای فوق، مدعی می‌شوند که محسن الاحمر از صنعا خارج نشده است.

سرلشکر الاحمر که رهبر قبیله قدرتمند سنی الاحمر نیز محسوب می‌شود، یکی از نزدیکان علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق یمن بود، ولی در جریان انقلاب سال ۲۰۱۲ تغییر موضع داد و کمک شایانی به سرنگونی او کرد.

این گزارش می‌نویسد که سرلشکر الاحمر همچنین نقش موثری در سرکوب شورش حوثی در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ ایفا کرد و فرمانده نیروهای نظامی در شش جنگ داخلی متوالی بین ارتش و حوثی‌ها بود. به همین دلیل حوثی‌ها کینه‌ای دیرینه از این فرمانده یمنی به دل دارند.

یمن یکی از فقیر‌ترین کشورهای جهان عرب است که پس از سرنگونی علی عبدالله صالح با چالش‌های فراوانی روبرو بوده است. علاوه بر شورش حوثی‌ها، یمن همواره با اقدامات یکی از شاخه‌های القاعده در جنوب این کشور دست و پنجه نرم می‌کند.

واشینگتن شاخه یمنی القاعده را خطرناک‌ترین بازوی این گروه می‌داند و با انجام حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین به دولت یمن در مقابله با این گروه کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG